Dokumentoplysninger

Gældende version og gyldighedsdato
DatoVersionGældende fraÆndret af
01.05.20241.5.2Den 1. august 2024Jakob Lynge Sandegaard

Ændringshistorik

Versioner og ændringer
Dato

Version

Emne

Ændring

Ændret af

20-03-2024

1.5.2

Tabel 1

For feltet version er lovlige værdier ændret med link til gældende webservice.

JLS


1.5.2

Afsnit 5.2

Præcisering - Startniveau i dansk og matematik angives én gang for hver elev

JLS


1.5.2

Afsnit 5.2

Præcisering - afsluttede elever må ikke genåbnes ved at flytte slutdato

JLS


1.5.2

Afsnit 5.5

Præcisering - undervisning på to undervisningssteder samme dag

JLS


1.5.2

Afsnit 6.1.1

Præcisering - afgangskode erstattet af afgangsårsag

JLS

29-08-2023

1.5.1

Startniveauer

"U" for "Ukendt" kan nu indberettes for "StartniveauDansk" og "StartniveauMatematik".
() erstattet af "" uden om niveau-værdier (kun selve bogstavet indberettes).

29-08-2023, ARA 

16-06-2023

1.5

Afsnit 5.2

En elev er en person indberettet fra en institution på en uddannelse og med en startdato.

01-06-2023, ARA

16-06-2023

1.5

Generelt

Eleven er ikke længere tilknyttet et undervisningssted, men det er fra nu af elevens aktiviteter (skoleperiode, praktikperiode eller fravær).

01-06-2023, ARA

16-06-2023

1.5

Generelt

Uddannelsesversionen knyttes til specialet og elevens skoleperiode.

01-06-2023, ARA

16-06-2023

1.5

Afsnit 5.3

Specialekode lægges ind i enheden med skoleperioder mens enheden med speciale nedlægges

01-06-2023, ARA

16-06-2023

1.5

Afsnit 5.4

P-nummer på praktiksted indføres for praktikforløb sammen med undervisningssted

01-06-2023, ARA

16-06-2023

1.5

Afsnit 5.5

Termerne "lovligt" og "ulovligt" fravær erstattes af "godkendt" og "Ikke godkendt" i beskrivelserne. (feltavne bibeholdes af tekniske årsager.

01-06-2023, ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 1, Afsnit 3

Tilføjelse af afsnit om historik og12 årlige indberetninger

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.2

Præcisering af elevdefinition og anvendelse af afgangsårsag ved institutionsskifte

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.2.1

Mapning ml. gamle og nye afgangsårsager

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.4

Vejledning i anvendelse af "Speciale"

ARA

20-12-2019

1.2

Afsnit 5.6

Ændring af fravær fra timer til minutter

LVO

23-12-2019

1.2

Afsnit 5.3

Tilføjelse af speciale som selvstændig tabel

LVO

21-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Ændring af koder for StartniveuaDansk og StartniveauMatematik.

LVO

21-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Ændring af koder for Afgangsaarsag.

LVO

22-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Tilføjelse af dato til speciale.

LVO

12-09-2019

1.1

Afsnit 5.4

Tilføjelse af Speciale som selvstændig tabel

LVO

Indhold

1- Indledning

Dette dokument beskriver strukturen for de oplysninger, som FGU-institutionerne skal indberette til STIL, Styrelsen for It og Læring. STIL anvender oplysningerne til statistiske formål.

Indberetning af data fra institutionerne skal foretages via STIL's modtagestation. Modtagestationen er udviklet til, at der skal ske en ”system til system”-udveksling. Det betyder i praksis, at institutionens studieadministrative system skal have funktioner til at eksportere data og varetage selve dataudvekslingen.

Hvis en institution skifter administrativt system eller fusionerer, skal dette meddeles til STIL.

I afsnit 4-5 gennemgås struktur og indhold i de oplysninger, der skal indberettes.

2 - Hvem skal indberette?

Alle FGU-institutioner skal indberette oplysninger beskrevet i dette dokument.

Af systemmæssige årsager er det vigtigt, at der ved eventuel genindberetning eller forsøg på ny indberetning i den samme indberetningsperiode anvendes samme indberettende enhed.

Der findes to forskellige institutionsbegreber i indberetningen:

  1. Uddannelsesinstitution: Uddannelsesansvarlig (hoved-)institution
  2. Undervisningssted: Institution (afdeling), hvor der undervises

Uddannelsesinstitutionen (1.) er ansvarlig for, at indberetningen finder sted.

3 - Hvilke personer skal indberetningen omfatte

Indberetningen skal omfatte alle elever, som er eller har været tilmeldt afsøgningsforløb, basisforløb, almen grunduddannelse, produktionsgrunduddannelse og/eller erhvervsgrunduddannelse samt praktikforløb.

Disse elever indberettes med information om al relevant aktivitet på FGU, og dette gælder både for igangværende elever, tilmeldte elever og tilmeldte/igangværende de seneste tre måneder.

Indberetningen skal ske 12 gange årligt mellem den 2. og den 5. i måneden.

Bemærk, at elever indberettes med information om al relevant aktivitet på FGU, og dette gælder både for igangværende elever, tilmeldte elever og tilmeldte/igangværende de seneste tre måneder. Elever afmeldt inden for de seneste tre måneder (uanset årsag til afmeldingen) indberettes ligeledes.

Tidligere elever skal indberettes til Datavarehuset, hvis der sker en ændring i deres registrerede oplysninger relevant for denne indberetning.

For alle elever gælder, at de altid skal indberettes med al historik på institutionen. Dvs. al relevant FGU-aktivitet, herunder fravær for personen på afdelinger (undervisningssteder) indberettet af uddannelsesinstitutionen, skal indberettes ved hver indberetning, uanset hvornår aktiviteten har fundet sted. På denne måde har datavarehuset altid fuld historik for personen.

4 - Hvilke oplysninger skal indberettes?

Nedenstående figur 1 illustrerer indberetningsstrukturen.

Figur 1. Indberetningsstrukturen for forberedende grunduddannelse.

Nedenfor i figur 2 er det samlede XML Schema vist. Elementerne heri gennemgås i det efterfølgende afsnit 5, hvor udsnit af skemaet vises.

Indholdet beskrives i skemaformat med følgende kolonner:

  • Felt: Navn på feltet, der skal indberettes.
  • Beskrivelse: Uddybende beskrivelse af feltet.
  • Felttype: Typen af feltets indhold, fx tal, tekst, dato eller mere specifik type.
  • Lovlige værdier: Udmelding af lovlige værdier, som må indberettes i feltet.
  • Obligatorisk: Angivelse af, om det er obligatorisk at indberette det pågældende felt.
  • Nøglefeltet: Angivelse af, om der er tale om et felt, der indgår i identifikationen af en record.

Figur 2. Det samlede XML Schema.

5 - Hvad skal indberettes for hvert element?

5.1 - Indberetningshoved

Figur 3. Struktur, Indberetningshoved.

Tabel 1. Indberetningshoved.

Felt

Beskrivelse

Felttype

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

Version

Den version af XML- skemaet, som data forventes at overholde.

Tekst

Se https://viden.stil.dk/x/kgSUCg

Ja

Nej

SystemVersion

Navn og versionsnummer på det administrative system, der har eksporteret data.

Tekst, 256 tegn

 

Nej

Nej

JournalNummer

Leverandørfelt til internt brug, hvor der kan noteres evt. journalnummer på den enkelte indberetning.

Tekst, 256 tegn

 

Nej

Nej

IndberetningsAar

År og måned for indberetning.

Tal,

6 tegn

 

Ja

Nej

IndberettendeEnhed

Institutionens nummer for den enhed, der foretager indberetningen.

Tal,
6 tegn

Institutioner oprettet som brugere i systemet

Ja

Ja

KontaktPerson

Navn på kontaktperson ift. indberetningen.

Tekst, 200 tegn

 

Ja

Nej

KontaktEmail

Email-adresse på kontaktperson ift. indberetningen.

Tekst, 100 tegn

 

Ja

Nej

5.2 - Elev

En elev defineres som kombination af indberettende enhed, person, uddannelse og startdato.

En elev kan godt være tilknyttet flere afdelinger (Undervisningssteder) under uddannelsen.

Tilhørsforholdet til undervisningsstederne angives i elevens skoleperioder, praktikperioder og fraværsregistreringer.

En elev indgår kun én gang i den enkelte indberetning med samme dato for uddannelsesstart. En person behandles således som to forskellige elever, hvis personen skifter uddannelse eller påbegynder samme uddannelse igen med ny uddannelsesstartdato efter et egentligt afbrud.

Startniveau i dansk og matematik angives én gang for hver elev, når eleven starter på FGU. Principielt skal denne ikke ændres, men er det skolens opfattelse, at elevens startniveau har været et andet end det indberettede, skal det ændres og vil indgå i det næstkommende indberetning. Det kan således være nødvendigt at ændre startniveauer i tilfælde, hvor eleven har været indberettet til STIL før der kunnet foretages en egentlig vurdering af niveauerne.

Slutniveau for EGU- og PGU-elever angives kun for de personer, som går på erhvervsgrunduddannelsen (EGU) og produktionsgrunduddannelsen (PGU).

Afgangsårsag skal indberettes, når eleven ophører på FGU – enten fordi eleven er færdig, afbryder eller flytter til en anden uddannelsesinstitution.  

Datoen for ophør angives i feltet Udd_slutdato.

En person har højest én afgangsårsag for hver påbegyndelse som elev, og ved efterfølgende påbegyndelser som elev på FGU, skal personen oprettes som en ny elev, dvs. en allerede afsluttet elev må ikke genåbnes ved at flytte uddannelsesslutdatoen til en senere dato.

En person må ikke begynde som elev for anden gang, inden første elevperiode er slut.

Elever med afgangsårsag ”101 Ej mødt / adgangskrav ej opfyldt / ansøgning trukket” indgår ikke i statistikkerne (koden er ikke egnet til opgørelser over, hvor mange, der ikke møder op, opfylder adgangskrav eller lignende).


Figur 4. Struktur, Elev.

Tabel 2. Elev.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

PersonId

Angiver cpr-nummer eller anden tilsvarende identifikation på personen.

Tal, 10 tegn

 

Ja

Ja

Foedselsdato

Personens fødselsdato.

Dato

 

Ja

Nej

Koen

Personens køn.

Tekst,

1 tegn

Mand: 1

Kvinde: 2

Uoplyst: 0

Ja

Nej

Uddannelse

Identifikation af uddannelsen (cøsa-formål).

Uddannelsestype

Udmeldes centralt

Ja

Ja

Udd_Startdato

Startdato på uddannelse.

Dato

 

Ja

Ja

Udd_Slutdato

Sidste dato på uddannelse. 

Dato

 

Ja, hvis kendt

Nej

StartniveauDansk

Elevens startniveau i dansk ved påbegyndelse på FGU.

Tegn,

1 tegn

Introducerende niveau "I"

G-niveau "G"

E-niveau "E"

D-niveau "D"

Ukendt "U"

Ja

Nej

StartniveauMatematik

Elevens startniveau i matematik ved påbegyndelse på FGU.

Tegn,

1 tegn

Introducerende niveau "I"

G-niveau "G"

E-niveau "E"

D-niveau "D"

 Ukendt "U"

Ja

Nej

SlutniveauEGU

Det niveau EGU-eleven slutter på inden for kvalifikationsrammen for livslang læring.

EGU niveau < 3 = 0

EGU niveau 3=1

Heltal

0 eller 1

Ja, hvis kendt

Nej

SlutniveauPGU

Det niveau PGU-eleven slutter på inden for kvalifikationsrammen for livslang læring.

EGU niveau < 3 = 0

EGU niveau 3=1

Heltal

0 eller 1

Ja, hvis kendt

Nej

Afgangsaarsag

 Angivelse af afgangsårsag.

Heltal

Udmeldes centralt

Ja, hvis kendt

Nej

5.3 - Skoleperiode


Figur 5. struktur, skoleperiode

Tabel 3. Skoleperiode

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

UddannelseVersion

Nummer, der identificerer uddannelsesversionen (bekendtgørelsen).

Tal, 4 cifre

Udmeldes centralt

Ja

Nej

SkoleperiodeKode

Kode for skoleperiode.

Tekst,

4 tegn

Udmeldes centralt

Ja

Nej

SpecialeKode

Kode for speciale.

Tekst,

2 tegn

Udmeldes centralt

Ja

Nej

Undervisningssted

Afdeling, hvor eleven primært modtager undervisning/ er tilknyttet.

Tal,
6 cifre

Udmeldes i Institutionsregister

Ja

Nej

Startdato

Startdato på Skoleperiode.

Dato

 

Ja

Ja

Slutdato

Sidste dato på skoleperiode. 

Dato

 

Ja, hvis kendt

Nej

Elever på afsøgningsforløb har ikke et speciale. Derfor angives specialet med ’0’. Ligeledes angives speciale også til ’0’, hvis elever går på et basisforløb uden speciale (spor).

Hvis elevens aktivitet på en skoleperiodekode fortsættes på en anden uddannelsesversion, opdeles skoleperioden i to skoleperioder med samme skoleperiodekode, og tilhørende specialekode men med forskellig uddannelsesversion og startdato. Ligeledes deles ved skift af skoleperiodekode og specialekode.

Samme elev må ikke indberettes med tidsoverlappende skoleperioder.

Hvis eleven skifter til et andet undervisningssted, skal skoleperioderne efterfølgende indberettes på det nye undervisningssted og den igangværende skoleperiode deles i tid på de to undervisningssteder.

Hvis en elev har aktivitet på flere skoleperioder på samme tidspunkt, indberettes kun den ene. Så eleven på ethvert tidpunkt kun har én skoleperiode. I den forbindelse prioriteres mellem skoleperioderne i følgende rækkefølge (lavest prioritet nævnt først): Afsøgningsforløb, Basisforløb, Årselevpulje til basisforløb, Uddannelsesspor, Årselevpulje, Kommunal forlængelse.

5.4 - Praktikophold

Figur 6. Struktur, Praktikophold.

Tabel 4. Praktikophold.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

CVRnummer

Praktikstedets CVR nummer.

Tal, 8 tegn

 

Ja

Ja

PNummer

Ti-cifret nummer, der entydigt repræsenterer p-enheden (arbejdsstedet) i overensstemmelse med CVR-registeret.

Tal, 10 tegn

 

For aftaler med startdato fra og med 1. november 2023

Nej

Startdato

Startdato for praktik på arbejdssted og undervisningssted.

Dato

 

Ja

Ja

Slutdato

Slutdato for praktik på arbejdssted og undervisningssted.

Dato

 

Ja, hvis kendt

Nej

Undervisningssted

Afdeling, hvor eleven modtager undervisning/ er tilknyttet.

Tal,
6 cifre

Udmeldes i Institutionsregister

Ja

Nej

Det er ikke alle elever, der har et praktikophold. Praktik registreres kun for de elever, der går på en erhvervsgrunduddannelse (EGU).

Erhvervstræning indberettes ikke som praktik til i FGU-indberetningen til Datavarehuset..

P-nummeret for praktikopholdets arbejdssted angives og dette korresponderer med oplysninger i CVR-registeret. Skifter eleven fra ét arbejdssted til et andet under praktikopholdet, så deles praktikopholdet i to dele, hvor anden del har startdato dagen efter den første dels slutdato. P-nummeret er obligatorisk for aftaler med startdato fra og med 1. november 2023.

Praktikopholdet knyttes til det undervisningssted, eleven primært er tilknyttet. Skifter eleven fra ét undervisningssted til et andet under praktikopholdet, så deles praktikopholdet i to dele, hvor anden del har startdato dagen efter den første dels slutdato.

5.5 - Fravær

Fravær indberettes for alle elever under skoleophold. Det indberettes som lektionsfravær opgjort på dagsniveau. Fravær opgøres ud fra, om fraværet dækker over godkendt eller ikke godkendt fravær. Fravær indberettes ikke for elever i praktik.

Godkendt fravær dækker over fravær, hvor eleven ikke mister sin skoleydelse, mens ikke godkendt fravær dækker over fravær, hvor eleven mister sin skoleydelse.

Derudover skal der for hver elev indberettes tilbudt undervisning pr. dag i minutter.

Der indberettes fravær for hver elev for hver dag. Det betyder, at der også registreres for de dage, hvor eleven ikke har noget fravær. Det registreres med 0 minutters fravær.

Der må kun indberettes fraværsoplysninger frem til og med dagen før indberetningen foretages.

Hvis en elev er sat til at deltage i undervisning på to forskellige undervisningssteder samme dag, skal både fravær og antal minutter, som eleven kan deltage. indberettes på hvert enkelt undervisningssted.

Figur 7. Struktur, Fravær.

Tabel 8. Fravær.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

Dato

Dato der registreres fravær for.

Dato


Ja

Ja

MinutterLovligt

Antal minutter som eleven er fraværende på grund af lovligt fravær.

Heltal


Ja

Nej

MinutterUlovligt

Antal minutter som eleven er fraværende på grund af ulovligt fravær.

Heltal

 

Ja

Nej

MinutterIalt

Antal minutter per dag, som eleven kan deltage på undervisningsstedet.

Heltal

>=

Minutter
lovligt +

Minutter
ulovligt

Ja

Nej

Undervisningssted

Afdeling, hvor eleven modtager undervisning/ er tilknyttet.

Tal,
6 cifre

Udmeldes i Institutionsregister

Ja

Ja


6 - Bilag 1 - Indberetning med historik

Alle indberetninger for en elev skal indeholde fuld historik på aktivitet og fravær for personen.

Hvis en person har været elev flere gange (eksempelvis påbegyndt FGU og afbrudt på uddannelsesinstitutionen og på et senere tidspunkt igen påbegyndt FGU på samme uddannelsesinstitution), indberettes aktivitet for alle personens elevforhold på den pågældende uddannelsesinstitution.

På denne måde har datavarehuset altid fuld historik for personen.

I indberetningsfiguren ses, hvorledes tre indberetninger af samme elev på samme uddannelsesinstitution gradvist udvides med nye skoleperioder i løbet af elevens skoleforløb, og den seneste indberetning (Indberetning 3) omfatter således alle elevens skoleperioder registreret på indberetningstidspunktet og i den mest opdaterede version.

Bilag 1 figur 1 – visualisering af indberetning med fuld historik

Den samme fremgangsmåde benyttes ligeledes for elevens praktikophold og fravær.

6.1 - Andre cases

6.1.1 - Hvordan slettes en elev?

Elever, der ikke skal indgå i statistikken, kan indberettes med afgangsårsagen:  ”101 Ej mødt / adgangskrav ej opfyldt / ansøgning trukket” samt en skoleperiode, der slutter samme dag som startdatoen. Al aktivitet (skoleperioder, praktikophold og fravær) indberettet tidligere for samme personid, på samme uddannelsesinstitution og med samme startdato slettes.

Elever med kode 101 indgår ikke i statistikkerne (koden er ikke egnet til opgørelser over, hvor mange, der ikke møder op, opfylder adgangskrav eller lignende).

6.1.2 - Hvordan korrigeres en elevs oplysninger?

Hvis eleven korrekt nok går på skolen, men er blevet oprettet med forkert elevstartdato eller skoleperioder, skal eleven blot indberettes med fuld historik på de rettede perioder og med den korrekte elevstartdato. I disse tilfælde arkiveres de gamle (ukorrekte) perioder, så de ikke indgår i statistikkerne, mens de senest indberettede skoleperioder indgår.

6.1.3 - Elev, der stopper efter første dag

For elever, der stopper efter første dag, er det nu muligt at indberette uddannelsesstart og uddannelsesslut på samme dato samt skoleperioder med startdato og slutdato med samme dato. Eleven skal registreres med afgangsårsagen ’103 Private årsager’.

6.1.4 - Person starter og stopper flere gange

En person, der f.eks. starter og stopper som elev 3 gange på samme uddannelsesinstitution, indberettes som 3 elever med hver sin uddannelsesstartdato og uddannelsesslutdato – og dermed også hver sin afgangsårsag.

Personens 3 elever indberettes med al tilhørende historik, efter tidskriterierne i Kapitel 3 - Hvilke personer skal indberetningen omfatte.




  • Ingen etiketter