Brugere, som benytter Unilogin, skal skifte adgangskode inden den 10.-12. juni. Brugere i 3. og 6. klasse vil dog ikke være omfattet af dette skift af adgangskode, da de som følge af adgangskodepolitikken skal have en ny adgangskode umiddelbart efter sommerferien. Ligeledes vil skift heller ikke være nødvendigt for de brugere der allerede har skiftetadgangskode i perioden efter lanceringen af det nye Unilogin. Nedenfor har svarer vi på de mest almindeligs spørgsmål vedrørende adgangskodeskift. Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin og ikke lokale loginløsninger (lokale IdP). For spørgsmål vedrørende lokale loginløsning, skal loginløsningsleverandøren kontaktes.
|
Af sikkerhedsmæssige årsager skal du skifte adgangskode. Din nuværende adgangskode kan være kendt af lærere eller andet pædagogisk personale på din institution. Din nye kode er din private kode som ikke kendes af andre end dig og dermed heller ikke af lærere eller pædagogisk personale på din institution. |
Du kan vælge selv at få en ny kode nu. Når du logger ind med dit Unilogin, vil du få en besked om at din kode snart udløber. I forbindelse med den besked, kan du vælge at vente med at skifte kode, eller at skifte koden nu. Indenfor kort tid vil du dog blive tvunget til at skifte adgangskode og muligheden for at vente med at skifte forsvinder. Da vil du få tildelt en ny adgangskode.
|
Elever i indskolingen kan ikke selv vælge sine fire billeder. |
Din nye adgangskode kan bestå af alle tegn og alle bogstaver, også æ, ø og å. For mellemtrin elever skal koden bestå af mindst otte bogstaver og for alle andre af mindst otte bogstaver samt to tal. Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangkoder, f.eks. ordet 'password'. Adgangskoden må heller ikke være den samme som en af dine seneste fem valgte adgangskoder. Hvis du bliver afvist med din ønskede adgangskode, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed. |
Du vil i perioden frem til den 10.-12. juni, fortsat kunne udsætte dit adgangskodeskift, så længe det er muligt vil du få muligheden i forbindelse med dit log ind og kan vælge at vente til senere. Når din adgangskode endelig udløber, vil valgmuligheden ikke længere fremgå i dit log ind, men du vil få tildelt en ny adgangskode. Denne nye adgangskode, kan du, som mellemtrin elev eller ældre, selv vælge. Som indskolingselev vil dette ikke være en mulighed. |
Hvis du ikke kan huske din gamle adgangskode, kan du hente hjælpe i afsnittet ’Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskoden?’ |
Som elev skal du i udgangspunktet gå til din lærer for at få udleveret dit brugernavn, men dine forældre kan også finde det. Har du NemID, kan du også hjælpe dig selv. Som medarbejder eller forælder kan du altid selv få dit brugernavn ved at bruge NemID.
|
Hvis din adgangskode ikke virker efter at den er skiftet, kan det skyldes følgende:
|
Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og ønsker at skifte den, kan du på adgangskodebilledet, klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen. Hvis du ikke kan huske din nuværende adgangskode |
Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangskoder, f.eks. ordet password. Adgangskoden må heller ikke være den sammen som en af dine seneste fem valgte adgangskoder. Hvis du bliver afvist med dit ønskede ønske, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed. |
Der er flere måder, du kan kontakte STIL support. Inden du kontakter os, er det vigtigt, at du har kontrolleret, at fejlen ligger i Unilogin. Hvis fejlen er hos leverandøren af jeres administrative system, er det dem, du skal henvende dig til. |
|