I forbindelse med overdragelsen af UU’s opgaver til den kommunale ungeindsats er der opstået et behov for at få oprettet et UU-center per kommune.

 Nedenstående vejledning beskriver hvordan I opretter et nyt UU-center i Optagelse.dk.

Fremgangsmåde - opret et nyt UU-center i Optagelse.dk

1. Opret det nye UU-center i Institutionsregisteret

Du skal bestille oprettelse af jeres nye UU-center i Institutionsregisteret. Du kan finde kontaktoplysninger til Institutionsregisteret via dette link.

2. Oplysningerne om den nye institution overføres til Optagelse.dk

Dette sker automatisk, når først det nye UU-center er blevet oprettet i Institutionsregisteret.

3. Nye medarbejdersignaturer

Medarbejderne på den nye institution skal have nye medarbejdersignaturer. Tag kontakt til jeres kommunes IT-afdeling for at få hjælp til dette.

4. Oprettelse af den første Optagelse.dk brugeradministrator

Når I har fået nye medarbejdersignaturer, skal jeres I starte med at bestille adgang til jeres første Optagelse.dk brugeradministrator med den nye signatur. Den første brugeradministrator skal oprettes manuelt ved supporten. Du kan læse om hvordan du opretter jeres første Optagelse.dk brugeradministrator i denne artikel.

5. Oprettelse af følgende brugere på Optagelse.dk

Så snart jeres brugeradministrator er blevet aktiveret, kan vedkommende begynde at aktivere alle andre kolleger på den nye ungeindsats. Det gøres lettest på følgende måde:

  • Når en bruger med en ny medarbejdersignatur logger på Optagelse.dk første gang, vil brugeren blive mødt med et online skema, der skal udfyldes, hvor det blandt andet skal angives, hvilken institution, man er tilknyttet.
  • Når det er gjort, bliver brugeren oprettet og tilknyttet som passiv bruger i Optagelse.dk. Brugeradministrator skal derefter ind og aktivere brugerne og tildele dem rettigheder. Du kan læse om redigering af medarbejderrettigheder på Optagelse.dk i denne artikel.
  • Vi vil i øvrigt anbefale, at I gør mindst én anden af kollegerne til brugeradministrator, da det er en god ide at have mere end én kollega, der har administratorrettigheder i tilfælde af sygdom osv.

6. Skoletilknytning

Når oprettelsen af første brugeradministrator er gennemført, kan brugeradministrator begynde at tilknytte de skoler, som I skal betjene i jeres kommune. Læs om at kontrollere skoletilknytning til den Kommunale Ungeindsats i denne artikel.



(OBS: Denne boks er skjult for læseren)

Se retningslinjer for vidensartikler på https://confluence.stil.dk/display/DVS/Retningslinjer+for+vidensartikler