Hvor kommer stamoplysningerne fra?

Optagelse.dk henter/opdaterer hver nat stamoplysninger som navn, adresse, telefonnummer mm. fra Unilogin om elever og deres forældre. Unilogin henter typisk data fra skolens elevadministrative system.

Skolemedarbejdere kan ikke rette oplysningerne direkte i Optagelse.dk. Stamoplysninger skal rettes der, hvor Unilogin henter informationerne fra. Er der derfor noget, der ikke passer i Optagelse.dk, så start med at tjekke om stamoplysningerne står korrekt i jeres elevadministrative system. Hvis I lige har rettet oplysninger i jeres elevadministrative system og synkroniseret med Unilogin, vil rettelserne fremgå i Optagelse.dk næste dag.

Hvis I kører med natlig synkronisering med Unilogin, kan der i princippet gå op til 48 timer, før I kan se ændringen i Optagelse.dk.

Elever og forældre kan selv rette telefonnummer og e-mail

Elever og forældre kan selv rette i telefonnummer og e-mail når de logger ind på ansøgningen i Optagelse.dk (som vist i eksemplet herunder). Retter en elev eller forældre i disse oplysninger, stopper den natlige synkronisering for de rettede felter, så der ikke længere hentes fra Unilogin der.

Billedet viser et eksempel på en ansøgers personlige oplysninger i Optagelse.dk. Felterne e-mail og telefon kan rettes af elever og forældre.


OBS: Der er to ting, man skal være opmærksom på:


Læs evt. denne artikel om hvordan du kontrollerer elev- og forældreoplysninger i Optagelse.dk.