|
|
I henhold til lov om institutioner for forberedende grunduddannelse er der kommunal bidragspligt til staten vedrørende forberedende grunduddannelse.
Bidragspligten omfatter elever i afsøgningsforløb samt elever på FGU, som har udløst statstilskud til en FGU-institution på basisforløb, uddannelsesspor og kombinationsforløb.
Bidraget beregnes og opkræves af STUK på grundlag af oplysninger fra de enkelte FGU-institutioner om det bidragsudløsende årselevbidrag for den enkelte elev.
Indberetningen sker ikke ved brug af en webservice. I stedet skal de enkelte FGU-institutioner danne et simpelt regneark (en CSV-fil), som skal uploades i INDB's brugergrænseflade.
Der skelnes heller ikke mellem totale og supplerende indberetninger, som kendes fra den tilskudsudløsende aktivitets indberetning. Ved ændringer foretages der altid en ny total, som erstatter den tidligere.
Endelig indberettes der på CPR-nummerniveau. Der tages udgangspunkt i aktiviteten, der er tidligere er blevet benyttet ved tilskud med afgrænsningerne beskrevet nedenfor.
Årshjulet for indberetning fremgår af Bekendtgørelse om institutioner for forberedende grunduddannelse m.v., BEK nr. 478 af 26/04/2019.
Figur 1. Årshjul for kommunalt bidrag. Bekendtgørelse om institutioner for forberedende grunduddannelse m.v., BEK nr 478 af 26/04/2019.
Der indberettes aktivitet, der er optjent i finansår.
Tabel 1. Skema fra FGU-instruks, afsnit 5.
Indberetningsperiode | Startdato | Slutdato | Indberetningsdato |
---|---|---|---|
1. kvartal | 16-dec-20yy-1 | 15-mar-20yy | 16-mar-20yy |
2. kvartal | 16-mar-20yy | 15-jun-20yy | 16-jun-20yy |
3. kvartal | 16-jun-20yy | 15-sep-20yy | 16-sep-20yy |
4. kvartal | 16-sep-20yy | 15-dec-20yy | 16-dec-20yy |
Tilskudsindberetningen sker i henhold til
Det optjente årselevbidrag, der skal medtages, afhænger af TMK. Hvilke fremgår af nedenstående skema fra FGU-instruks, hvor der er suppleret med forløbstype og periodetype.
Tabel 2. Skema fra tilskudsinstruks, afsnit 14.2. Årselever på TMK'er med 'fed' skal indberettes.
TMK | Betegnelse | Enhed | Skoleperiodetype | Tilskud pågrundlag af: | Skoleydelse | Udslusning | Kommunalt bidrag. | Forløbstype |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FGUAF | Afsøgning | Årselev | Afsøgningsforløb | Afsøgningstakst | J | N | J | Afsøgnings- forløb |
FGUBA | Basisforløb | Årselev | Basisforløb, uddannelsesspor ikke valgt Årselevpuljer: | Ordinær takst | J | J | J | FGU-forløb |
FGUSP | Udd. Spor | Årselev | Uddannelsesspor | Ordinær takst | J | J | J | FGU-forløb |
FGUVE | EGU-vejl. | Antal | Vejledningstakst | N | N | N | ||
FGUKO | Kombi | Årselev | Uddannelsesspor | Kombi-takst | J | J | J | FGU-forløb |
EGUKO | Kombi på EGU | Årselev | Uddannelsesspor | Ikke tilskud | J | N | J | FGU-forløb |
FGUPR | EGU praktik | Årselev | Ikke tilskud | N | J | N | ||
FGUUD | Udslusning | Årselev | Udslusningstakst | N | N | N | ||
18SU | Sko.yd. under 18 | Kroner | Indberettet beløb | N | N | N | ||
18SOH | Sko.yd. Over18, hj. | Kroner | Indberettet beløb | N | N | N | ||
18SPU | Sko.yd. Over18, ude. | Kroner | Indberettet beløb | N | N | N |
Der medtages kun aktivitet, hvor UVM er påført som AE_REKVIRENT. Aktivitet, der er kommunefinansieret, skoleperiode KF Kommune forlængelse, udelades.
Aktivitet på 'COVID' skoleperioden FL FGU forlængelse skal ikke medtages uanset TMK.
Det Studieadministrative (SA-systemet) danner en CSV-fil.
Filen indeholder en header-linje efterfulgt af datalinjer. Eksempel på indberetningsformat er vist her:
Figur 2. Eksempel på indberetningsformat for finansår 2021
A | B | C | D | E | F | G | |
1 | 281038 | FGU Kolding Vejen | 2021 | 05-03-2022 | |||
2 | 1101000101 | Anders And | Afsøgningsforløb | 05-01-2021 | 15-01-2021 | 0,375 | |
3 | 1101000202 | Andersine | Afsøgningsforløb | 16-01-2021 | 24-02-2021 | 0,45 | |
4 | 1101000202 | Andersine | FGU-forløb | 25-02-2021 | 27-04-2021 | 0,45 |
Header-linjens format (række 1):
A | B | C | D | |
1 | <inst nr> | <institutionsnavn> | <finansår> | <dato for filoprettelse> |
Datalinjernes format (række 2 og nedad)
A | B | C | D | E | F | G | |
2 | <cprnr> | <elevnavn> | <blank> | <Forløbstype> | <startdato> | <slutdato> | <årselevbidrag> |
Følgende forretningsregler skal overholdes:
CSV-filen skal uploades til INDB. Det sker ved INDB-standardfunktionalitet.
Brugeren logger på og angiver institutionsnummer og indberetningstermin – finansåret, der indberettes for. Knappen til upload af fil aktiveres, og CSV-fil fremfindes og uploades.
Proceduren gentages, hvis der rettelser til en tidligere indberetning.
Der dannes en ny CSV-fil, som medtager alle cprnr omfattet af den tidligere indberetning – også cprnr, som der ikke er rettelser til. Der logges på INDB, og CSV-fil uploades.
SA-systemet skal kunne dokumentere et tilstrækkeligt transaktionsspor og kontrolspor fra registrering til indberetning, herunder dokumentation for de kontroller, der er udført fra datafangst til endelig registrering. Disse omfatter som minimum historik på registrering, databehandling samt godkendelser i et registrerings- og indberetningsforløb.