På denne side introduceres du til Unilogin og din rolle som brugeradministrator. Vi har samlet nogle gode vejledninger, du kan starte med, men vi anbefaler også, at du selv ser dig omkring på de øvrige sider målrettet dig som skolens Unilogin Brugeradministrator.

Unilogin har som overordnet formål at give en brugervenlig, sikker og fleksibel adgang til den digitale skole. Unilogin skal endvidere benyttes i opgaver som Undervisningsministeriet har pålagt skolerne, fx nationale test og trivselsmålinger. Undervisningsministeriet kan derudover anvende data fra institutionernes registreringer i Unilogin til statistiske formål.

Unilogin stiller en login-service til rådighed for digitale løsninger, herunder digitale læremidler, læringsplatforme og samarbejdsløsninger benyttet i undervisningssektoren. Login-servicen benyttes dagligt af elever, medarbejdere og forældre tilknyttet skolerne.

For at sikre, at skolernes indkøbte tjenester har tilgang til et ensartet og struktureret datagrundlag omkring elever, medarbejdere, pædagogisk personale, forældre, klasser mv. stiller Unilogin derudover - med skolernes godkendelse - dataservices til rådighed for tjenesterne.

Unilogin er en national infrastrukturtjeneste, der anvendes i stadig flere sammenhænge. Dette forhold, udviklingen i det generelle trusselbillede og ny databeskyttelseslovgivning stiller nye krav til it-sikkerhed og databeskyttelse. Unilogin er derfor udvidet med funktionaliteter, der understøtter, at skolerne kan sikre, at kun tjenester med et legitimt behov for adgang til skolens data kan få adgang til disse, og at skolerne kan vælge en mere ’dataminimerende’ adgang til data (se mere om dataadgang nedenfor).

Derudover er login-servicen udvidet med mulighed for 2-faktor-login (step up) for brugere over 15 år i form af NemID.

Unilogin brugeradministration er en onlinetjeneste, hvor brugeradministratorer har adgang og kan se de brugere, som er tilknyttet institutionen i Unilogin. Desuden er det muligt at tildele visse rettigheder, se importdata samt foretage manuel tilknytning for institutioner, som ikke har et administrationssystem.

Du kan tilgå Unilogin brugeradministration via siden ba.emu.dk. Her kan du udføre en række opgaver, blandt andet:

Du kan finde alle vejledninger og artikler om Unilogin Brugeradministration på denne side.

På mitunilogin.dk har alle Unilogin brugere mulighed for selv at se, hvilke tjenester skolen/brugeren har adgang til. Forældre til børn i folkeskolen kan se tilknytning til egne børn og institution.

Hvis din institution endnu ikke har adgang til Unilogin, kan du bestille adgang her: Bestil adgang til Unilogin Brugeradministration.

Ofte stillede spørgsmål