Kun institutionsmedarbejdere kan logge ind på Karakterdatabasen, og de har kun adgang til opslag i karakterer og beviser institutionen selv (eller tilknyttede institutioner) har indberettet. Forældre og elever har ikke adgang.

Guide til at lave opslag i karakterer og beviser (database)

Når du er logget ind på karakterdatabasen, kan du lave opslag i alle de karakterer og beviser som er indsendt af din egen institution. Der er to indgangsvinkler til søgeværktøjet: Karakterer og beviser. 

Billedet viser en pil til fanebladet Opslag

(afkryds) Du kan kun søge på den institution, du er logget ind som. Filtrer på de forskellige parametre, så de matcher det du søger efter.

CPR → Hvis opslaget drejer sig om en bestemt elev.

Fornavn og efternavn → Hvis du ønsker at finde alle med fornavn Anne eller Anna, kan du anvende _ og skrive "ann_" i feltet Fornavn. Hvis du ønsker at finde alle hvis fornavn starter med a, kan du anvende % og skrive "a%" i feltet Fornavn. Derved finder du elever med fx Anna, Anne, Amalie og Anne Grete som fornavne.

Fag → Hvis opslaget drejer sig om bestemte fag (der kan vælges mere end ét)

Klassetrin → hvis man kun ønsker resultater for et bestemt klassetrin

Skoleår → hvis man kun ønsker resultater for et bestemt skoleår

Systemtype → kun relevant, hvis I har indberetninger fra flere forskellige kilder, fx administrative systemer eller manuelle indberetninger. I så fald kan kilden vælges her.

Bedømmelsesform → vælg mellem standpunktskarakterer eller prøvekarakterer (eller begge)

Indberetningsperiode → her kan man vælge den periode indberetningen har fundet sted. I mange tilfælde, er det nemmere at anvende "skoleår", fx hvis man ønsker at se aktuelle karakterer.

Tryk på søg, og vent → det kan tage op til nogle minutter, hvis der er mange resultater at vise. 

Billedet viser markeringer af udfyldningsfelter fra 1-8

(afkryds) Herefter kan I se alle de karakterer i databasen der matcher jeres søgekriterier.

Resultaterne kan sorteres efter følgende værdier, ved at trykke på overskriften i den respektive kolonne:

  • CPR
  • Klassetrin
  • Fagnavn
  • Prøvedisciplin
  • Karakter
  • Bedømmelsesform
  • offentliggørelsesdato

Derudover kan man vælge om visningen skal omfatte 30, 50 eller 100 resultater.

Billedet viser, at resultaterne kan sorteres efter følgende værdier, ved at trykke på overskriften i den respektive kolonne

(afkryds) Ved at klikke på den lille pil ude til venstre, kan man se mere detaljerede informationer om den indberettede karakter.

Billedet viser en markering af pil i venstre side, som kan foldes ud for mere information

(afkryds) Du kan kun søge på den institution, du er logget ind som. Filtrer på de forskellige parametre, så de matcher det du søger efter.

CPR → Hvis opslaget drejer sig om en bestemt elev.

Fornavn og efternavn → Hvis du ønsker at finde alle med fornavn Anne eller Anna, kan du anvende _ og skrive "ann_" i feltet Fornavn. Hvis du ønsker at finde alle hvis fornavn starter med a, kan du anvende % og skrive "a%" i feltet Fornavn. Derved finder du elever med fx Anna, Anne, Amalie og Anne Grete som fornavne.

Bevistype → viser resultater for en bestemt bevistype.

Fag → viser resultater der indeholder det/de valgte fag.

Klassetrin → viser resultater for et bestemt klassetrin

Skoleår → viser resultater for et bestemt skoleår

Systemtype → kun relevant, hvis I har indberetninger fra flere forskellige kilder, fx administrative systemer eller manuelle indberetninger. I så fald kan kilden vælges her.

Indberetningsperiode → her kan man vælge den periode indberetningen har fundet sted. I mange tilfælde, er det nemmere at anvende "skoleår".

Tryk på søg, og vent → det kan tage op til nogle minutter, hvis der er mange resultater at vise. 

Billedet viser markeringer af udfyldningsfelter fra 1-8

(afkryds) Herefter kan I se alle de beviser i databasen der matcher jeres søgekriterier.

Resultaterne kan sorteres efter følgende værdier, ved at trykke på overskriften i den respektive kolonne:

  • CPR
  • Bevistype
  • Klassetrin
  • Skoleår
  • Fagnavn
  • Karakter
  • Gennemsnit
  • Ugyldig

Billedet viser, at resultaterne kan sorteres efter følgende værdier, ved at trykke på overskriften i den respektive kolonne

(afkryds) Ved at klikke på CPR-nummeret ud for det enkelte bevis, kan man inspicere indholdet på beviset

Billedet viser en markering af CPR. nr., som man skal klikke på for at man kan inspicere indhold på bevis

Guide til at søge i indberetninger (dataoverførsler)

I modsætning til at søge i de data der ligger i databasen, kan men også søge i de dataoverførsler der er foregået fra jeres studieadministrative system til karakterdatabasen. Det kan være nyttigt for at tjekke, om alle karakterer eller beviser i indberetningen er gået igennem, og se hvorfor de måske er fejlet.

Billedet viser markering til fanebladet Administration og herunder Søg i indberetning

(afkryds) Du kan kun søge på den institution, du er logget ind som. Filtrer på de forskellige parametre, så de matcher det du søger efter.

Indberetningsperiode → her kan man vælge den periode indberetningen har fundet sted. Hvis feltet ikke indsnævres, vises den seneste indberetning øverst (som matcher de øvrige søgekriterier).

IndberetningsID → det specifikke ID for en bestemt indberetning. Især gavnlig, hvis det er én specifik indberetning man er interesseret i (fx hvis den er fejlet).

CPR → viser resultater, hvori der er indberettet data på et bestemt CPR-nummer

Systemtype → kun relevant, hvis I har indberetninger fra flere forskellige kilder, fx administrative systemer eller manuelle indberetninger. I så fald kan kilden vælges her.

Fejltype → hvis man sætter markering i "Kun fejlede", vises kun indberetninger der indeholder fejl. Der kan yderligere indsnævres, om det skal være alle fejl, eller kun fejl vedrørende 'Datakvalitet' (ugyldige værdier eller kombinationer) eller 'Forretningsregler' (ugyldige handlinger).

Indberetningstype → der findes to forskellige typer indberetninger: Karakterindberetninger og bevisindberetninger. Har kan man vælge kun at se resultater for den ene eller begge typer.

Summeret på institutionen → Dette er egentlig ikke en søgeparameter, men en visningsindstilling. Tilvælges denne mulighed, vil man ikke få en liste med de enkeltstående indberetninger, men i stedet se en summeret oversigt over alle indberetninger i perioden. Ønsker man kigge ind i de enkelte indberetninger, skal denne mulighed fravælges.

Tryk på søg, og vent → det kan tage op til nogle minutter, hvis der er mange resultater at vise. 

Billedet viser markeringer af udfyldningsfelter fra 1-8

(afkryds) Herefter kan du se alle institutionens indberetninger, der matcher søgekriterierne. Klik på kolonnetitlerne for at sortere, og download de fremsøgte data på knappen "Download CSV". 

Her er en kort forklaring af de forskellige kolonner:

  • Indberetnings-ID →  Unikt ID-nummer for en indberetning. Dette nummer er en god idé at sende med I sagen, hvis man kontakter supporten skriftligt omkring en indberetning der har slået fejl. 
  • Indberetningstidspunkt → tidspunktet hvor indberetningen er modtaget af karakterdatabasen.
  • Institutionsnavn → navnet på den indberettende institution
  • Type → Karakterindberetning eller bevisindberetning
  • Systemtype → hvilket system har sendt de modtagne data. Typisk jeres studieadministrative system, eller manuelt indtastet.
  • Indlæst → hvor mange enheder af typen (fx hvor mange beviser) er indlæst i databasen med indberetningen.
  • Slettet → hvor mange enheder af typen (fx hvor mange beviser) er slettet med indberetningen.
  • Dublet → angiver det antal enheder af typen, som er forsøgt indberettet, men som allerede ligger i databasen, og derfor afvises som dublet. Fx kan man ikke indberette mere end en af samme bevistype på en enkelt elev, det vil i så fald afvises som dublet, da beviset allerede eksisterer. I dette tilfælde skal det eksisterende bevis først annulleres.
  • Fejl → antallet af enheder der er forsøgt indberettet, men er fejlet.
  • Datakv. → hvis nogle af enhederne i indberetningen er fejlet, vil denne kolonne angive antallet af fejl som følge af datakvalitet. Dvs. ugyldige værdier (fx karakterkoder) eller kombination af værdier (fx dette fag på dette niveau med denne bedømmelsesform er ikke mulig). 
  • Regler →  hvis nogle af enhederne i indberetningen er fejlet, vil denne kolonne angive antallet af fejl som følge af regler der er kodet ind i systemet (fx for mange prøvekarakterer i udtræksfag der må være på et EKS9 bevis).

Billedet viser en pil til knappen Download CSV-fil

(afkryds) Du kan kigge nærmere på de enkelte enheder i en indberetning, ved at klikke på indberetnings-ID'et, og se hvilke karakterer eller beviser der fejler på hvilke elever, og med hvilken begrundelse.

Billedet viser en liste, hvor man kan kigge på de enkelte enheder

(afkryds) Ved at klikke på knappen "XML ind" ud for den enkelte enhed, kan du se de præcis hvilke dataværdier karakterdatabasen har modtaget.

XML'er ser uoverskuelige ud hvis man ikke er vant til dem, men der er en ret simpel logik. Her er en signaturforklaring på billedet:

  1. Oplysninger om hvilken elev. Den fremhævede tekst er inputværdierne, dvs. CPR, fornavn og efternavn.
  2. Metadata på enheden (her et bevis). Den fremhævede tekst er inputværdierne, og angiver hhv. bevistype, Institutionsnummer, skoleår, klassetrin, klassebetegnelse, klassetype, udstedelsesdato og gennemsnit.
  3. Bedømmelse - dvs. selve indholdet på beviset. Den fremhævede tekst indeholder information om hvilket fag, mundtlig/skriftlig, prøvekarakter/standpunktskarakter, niveau, bunden/frivillig, den anvendte karakterskala, selve karakteren som dens vægtning.
  4. Samme som 3 - de fleste beviser indeholder mange bedømmelser af forskellig art i forskellige fag.

De fremhævede værdier (inputværdierne) er kort sagt alle de felter der skal udfyldes med en værdi når man indberetter.

Billedet viser XML Value, hvor der er markeret fire emner og herunder de fremhævede værdier

Karakterdatabasens elevoverblik for 9. klasser

Se alle karakterer for nuværende elever (uanset hvem der har indberettet dem)