Brugere, som benytter Unilogin, skal skifte adgangskode inden den 10.-12. juni. Brugere i  3. og 6. klasse vil dog ikke være omfattet af dette skift af adgangskode, da de som følge af adgangskodepolitikken skal have en ny adgangskode umiddelbart efter sommerferien. Ligeledes vil skift heller ikke være nødvendigt for de brugere der allerede har skiftetadgangskode i perioden efter lanceringen af det nye Unilogin.

Nedenfor har svarer vi på de mest almindeligs spørgsmål vedrørende adgangskodeskift.

Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin og ikke lokale loginløsninger (lokale IdP). For spørgsmål vedrørende lokale loginløsning, skal loginløsningsleverandøren kontaktes.

For flere spørgsmål om det nye Unilogin, se denne side

Generelle spørgsmål

Hvorfor skal jeg skifte min adgangskode?

Af sikkerhedsmæssige årsager skal du skifte adgangskode. Din nuværende adgangskode kan være kendt af lærere eller andet pædagogisk personale på din institution. Din nye kode er din private kode som ikke kendes af andre end dig og dermed heller ikke af lærere eller pædagogisk personale på din institution.

Hvordan får jeg en ny kode?

Du kan vælge selv at få en ny kode nu. Når du logger ind med dit Unilogin, vil du få en besked om at din kode snart udløber. I forbindelse med den besked, kan du vælge at vente med at skifte kode, eller at skifte koden nu.

Indenfor kort tid vil du dog blive tvunget til at skifte adgangskode og muligheden for at vente med at skifte forsvinder. Da vil du få tildelt en ny adgangskode.

  • For elever i indskolingen består den tildelte kode af fire billeder.
  • For elever på mellem trin består den tildelte kode af to sammensatte ord
  • For elever i udskolingen samt for voksne, består koden af to sammensatte ord samt to tal.
Kan jeg selv vælge en adgangskode?

Elever i indskolingen kan ikke selv vælge sine fire billeder.
Alle andre kan, når den nye adgangskode tildeles, vælge selv at bestemme sin adgangskode.
For alle brugere gælder det dog at kode kan skiftes senere, hvis der skulle opstå behov for det.

Hvad er reglerne for min nye adgangskode?

Din nye adgangskode kan bestå af alle tegn og alle bogstaver, også æ, ø og å.

For mellemtrin elever skal koden bestå af mindst otte bogstaver og for alle andre af mindst otte bogstaver samt to tal.

Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangkoder, f.eks. ordet 'password'. Adgangskoden må heller ikke være den samme som en af dine seneste fem valgte adgangskoder.

Hvis du bliver afvist med din ønskede adgangskode, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed.

Kan vi udsætte adgangskodeskift?

Du vil i perioden frem til den 10.-12. juni, fortsat kunne udsætte dit adgangskodeskift, så længe det er muligt vil du få muligheden i forbindelse med dit log ind og kan vælge at vente til senere.

Når din adgangskode endelig udløber, vil valgmuligheden ikke længere fremgå i dit log ind, men du vil få tildelt en ny adgangskode.

Denne nye adgangskode, kan du, som mellemtrin elev eller ældre, selv vælge. Som indskolingselev vil dette ikke være en mulighed.

Hvis du har problemer

Jeg kan ikke huske min gamle adgangskode

Hvis du ikke kan huske din gamle adgangskode, kan du hente hjælpe i afsnittet ’Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskoden?

Jeg kan ikke huske mit brugernavn?

Som elev skal du i udgangspunktet gå til din lærer for at få udleveret dit brugernavn, men dine forældre kan også finde det. Har du NemID, kan du også hjælpe dig selv.

Som medarbejder eller forælder kan du altid selv få dit brugernavn ved at bruge NemID.


 Jeg har NemID
  • Gå til en side med Unilogin - f.eks. mitunilogin.dk
  • Tryk på linket 'Jeg kender ikke mit brugernavn'
  • Følg anvisningerne og brug dit NemID til at få dine oplysninger.
 Få hjælp af dine forældre

Find hjælp i denne vejledning

Den nye adgangskode virker ikke, efter den er ændret

Hvis din adgangskode ikke virker efter at den er skiftet, kan det skyldes følgende:

  • At den kode du har indtastet ikke er korrekt
    • Få tildelt en ny adgangskode eller giv dig selv en ny adgangskode. Se afsnittet som ’Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskode?
  • Du forsøger at logge ind på en lokal loginløsning
    • Hvis du benytter en lokal loginløsning, såkaldt lokal IdP, så vil dit adgangskodeskift ikke slå igennem til den lokale loginløsning. Adgangskodeskiftet vil alene være på Unilogin. Kontakt din lokale IT-ansvarlige hvis du er i tvivl.
Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskoden?

Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og ønsker at skifte den, kan du på adgangskodebilledet, klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

Hvis du ikke kan huske din nuværende adgangskode

 For elever

Som elev kan du få hjælp til at få en ny adgangskode af din lærer eller en forælder. Har du NemID, kan du hjælpe dig selv til en ny adgangskode.

På adgangskodebilledet, kan få klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

Når en lærer tildeler dig en ny adgangskode, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorefter du vil få tildelt en ny adgangskode.

Som mellemtrin eller udskolingselev, kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.


En forælder kan hjælpe dig til en ny adgangskode med sit NemID. Hjælpen foregår på den skærm du arbejder ved, så din forælder skal være sammen med dig.

Din forælder kan finde hjælp i denne folder.

Har du NemID, kan du tildele dig selv en ny adgangskode. Hvis du ønsker det, kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.

 For medarbejdere

Som medarbejder kan du få tildelt en ny kode med NemID. På adgangskodebilledet, kan få klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

 For forældre

Som forælder kan du få tildelt en ny kode med NemID. På adgangskodebilledet, kan få klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

Kender du hverken dit brugernavn eller adgangskode, kan du finde dette via linket ’Jeg kender ikke mit brugernavn’ på brugernavnside. Du kan finde hjælp i denne folder

Hvorfor accepteres den kode jeg selv vælger ikke?

Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangskoder, f.eks. ordet password. Adgangskoden må heller ikke være den sammen som en af dine seneste fem valgte adgangskoder.

Hvis du bliver afvist med dit ønskede ønske, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed.

Jeg har flere spørgsmål, hvordan kontakter jeg supporten?

Der er flere måder, du kan kontakte STIL support. Inden du kontakter os, er det vigtigt, at du har kontrolleret, at fejlen ligger i Unilogin. Hvis fejlen er hos leverandøren af jeres administrative system, er det dem, du skal henvende dig til.

Har du brug for mere hjælp?
 Support til Unilogin

Ring på telefon

3587 8550

Mandag - torsdag

08.00 - 16.00

Fredag

08.00 - 14.00

I ferieperioder vil åbningstiderne være justeret.

Eller skriv til os


Trin-for-trin vejledninger

Trin-for-trin vejledninger til forældre


Trin-for-trin vejledninger til medarbejdere