På denne side kan du blandt andet læse mere om: Hvad betyder det nye Unilogin for brugerne? Hvad er Elevadgang? Hvordan skal en lærer hjælpe elever med at nulstille en adgangskode, hvordan hjælper en forælder sit barn med Unilogin adgangskode?

Indholdet er målrettet skolens brugeradministratorer, lærere og elever/studerende/børn.


Projektleder, It-ansvarlig, leverandør - tekniske informationer

Alle tekniske oplysninger om det nye Unilogin kan findes her.

Datoer og generelle spørgsmål

Hvornår skal vi skifte adgangskode?

Fra den 20. februar 2020 skal alle Unilogin-brugere skifte adgangskode inden for kort tid. Hvis adgangskoden ikke bliver skiftet, vil man blive bedt om at skifte koden ved login på en tjeneste med Unilogin.

(For elever fra 7. klassetrin og op, studerende på ungdomsuddannelser og lignende, samt medarbejdere - vil det være obligatorisk at skifte adgangskode hver 12. måned)

Hvilken dag i uge 8, skal man skifte adgangskode?

Det er ikke et krav at en Unilogin bruger skal skifte sin adgangskode i uge 8.

Derimod skal man fra den 20. februar 2020 skifte adgangskode indenfor 30 dage.

Hvis ikke man skifter adgangskoden bliver vil man ved indlogning modtage en besked om, at nu skal adgangskoden skiftes.

Hvor tit skal man skifte adgangskode?

Grundskoleelever

  • Når en elev går fra indskoling til mellemtrin, skal eleven skifte adgangskode indenfor 30 dage.
  • Når en elev går fra mellemtrin til udskoling, skal eleven skifte adgangskode indenfor 30 dage.
  • Efter 7. klasse skal koden skiftes en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager en varsling om, at adgangskoden skal skiftes indenfor 30 dage.

Studerende på gymnasie eller lignende uddannelse

  • Studerende skal skifte deres adgangskode en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager en varsling om, at adgangskoden skal skiftes indenfor 30 dage.

Ansatte og forældre

  • Ansatte og forældre skal skifte deres adgangskode en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager en varsling om, at adgangskoden skal skiftes indenfor 30 dage.

Læs den fulde adgangskode politik her

Hvor finder man nye brugeres adgangskode

Elever og studerende

  • Unilogin brugeradministrator kan logge på ba.emu.dk>Mine brugere>Elevers Adgangskoder>finde eleven ved at vælge en klasse eller hold (der er også en søgefunktion)

Medarbejder

  • Skal anvende sit NemID (Personlig eller medarbejder NemID - sidstnævnte skal være CPR identificeret) til at skifte sin adgangskode. Har/vil medarbejder ikke anvende NemID - skal brugeradministrator kontakte STIL Support - se venligst denne vejledning.
Hvad er elevadgang.unilogin.dk?

Elevadgang.unilogin.dk er en ny hjemmeside (applikation) udelukkende for medarbejdere. Det er på Elevadgang.unilogin.dk,  at en pædagogisk medarbejder - eksempelvis en klasselærer - eller Unilogin brugeradministrator på institutionen kan logge på og hjælpe med at:

  • Give elever adgang med et tilnærmet to-faktor login (betyder at en elev får løftet sikkerhedsniveauet og kan arbejde indhold der er personfølsomt)
  • Se elevers brugernavn
  • Hjælpe elever med at skifte adgangskode
Hvornår og hvor kan man tilgå Elevadgang.unilogin.dk?

Der blev åbnet for Elevadgang.stil.dk den 23. januar 2020.

  • Allerede nu kan en brugeradministrator ændre på elevers niveau for adgangskodepolitik. Så man kan f.eks. skifte en indskolingselev til at anvende adgangskodepolitik, der svarer til mellemtrinnet. Læs den fulde adgangskode politik her
  • Det vil dog først være muligt at benytte sidens funktioner omhandlende skift af adgangskoder fra den 20. februar.
Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?

Alle medarbejdere, der er registreret som lærer i en klasse i skolens elevadministrative system, vil have adgang til det nye elevadgang.unilogin.dk. En lærer har adgang til at se og administrere de elever, læreren underviser, men kun hvis der er en relation til elevens klasse. Dette styres via det administrative system på den enkelte skole.

En medarbejder med brugeradministratorrettighed har også mulighed for at logge ind på elevadgang.unilogin.dk og har samme muligheder som lærerne, blot på tværs af alle klasser/hold på institutionen. Dvs. de kan se alle eleverne.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Hvad er Lokal IdP?

En lokal IdP betyder egentlig en lokal loginløsning. Dvs. et lokalt brugernavn og adgangskode.

Hvis din skole/kommune har fravalgt, at I brugere skal anvende Unilogin, som i plejer, må I alternativt anvende en lokal login-løsning. Denne lokale løsning arbejder sammen med det Unilogin, I har anvendt tidligere.

  • Hvis i anvender Lokal IdP, har jeres skole/kommune allerede oplyst jer om, hvordan det fungerer, altså hvilke brugernavn og adgangskoder i skal anvende istedet for Unilogin.
  • Man skal heller ikke anvende elevadgang.stil.dk
Hvordan logger man ind med lokal IdP?

Gå til elevadgang.unilogin.dk>tryk på 'Log på' knappen.

Herefter får man nedenstående billede og skal trykke på: 'Log ind på anden måde' (eller log ind med NemID)

For elever/studerende/børn

Hvad sker der for mig som elev/studerende/barn?

Fra den 18. februar skal du logge ind med Unilogin på en ny måde.

I stedet for at skrive brugernavn og adgangskode i samme billede, skal du nu først indtaste dit brugernavn og trykke næste, og efterfølgende indtaste din adgangskode.

Du skal bruge det samme brugernavn og den adgangskode, du har i dag, for at logge ind.

Glemmer du din adgangskode til Unilogin, kan din lærer hjælpe dig.

For brugeradministratorer

Hvordan får man brugeradministrator-rettighed?

Brugeradministrator-rettigheden tildeles af skolens eksisterende brugeradministrator, via ba.emu.dk.

Se vejledningen Sådan tildeler man rettigheder i UNI-Login Brugeradministration

Er du i tvivl om, hvem der er skolens Unilogin-brugeradministrator, kan du spørge en kollega eller kontakte Styrelsen for It og Læring.

Hvordan logger en Unilogin brugeradministrator ind i det nye Elevadgang?

Klik på 'Log på som brugeradministrator' på elevadgang.unilogin.dk.

Brugeradministratorer skal altid logge ind med et 2-faktorlogin som enten er et CPR-identificeret medarbejder NemID eller et privat NemID.

Hvad er en brugeradministrators nye opgaver i det nye Unilogin
  1. Adgang til at kunne se alle elevers Unilogin brugerid og mulighed for at hjælpe med at skifte deres adgangskode
  2. Adgang til at ændre adgangskodepolitik for den enkelte elev. F.eks. kan brugeradministrator bestemme adgangskodepolitik for elever med kognitive udfordringer. Niveauet af adgangskodepolitik kan blive ændret, så det svarer til indskolingen. Dermed vil eleven blive bedt om at vælge fire billeder som adgangskode.
  3. Mulighed for at spærre elevers Unilogin.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Vil brugeradministration.emu.dk fortsat virke?

Ja, men funktioner vil blive udfaset løbende, som de erstattes i andre systemer.

Eksempelvis kan man med indførelse af det nye Unilogin, og ny adgangspolitik, ikke længere se eller tildele adgangskoder via ba.emu.dk (gældende fra d. 19. februar).

Kan jeg hjælpe en lærer med at skifte adgangskode?

I det nye Unilogin kan skolens brugeradministrator ikke længere hjælpe ansatte/lærere på jeres uddannelsesinstitution med at skifte/nulstille adgangskode.

Ansatte/lærere skal selv anvende personligt NemID- eller medarbejder-NemID (kræver at dette er CPR-identificeret) for at skifte adgangskode.

  • Brug af medarbejder NemID - kræver at dette er cpr-identificeret. Opgaven udføres af skolens NemID-administrator.
Hvad med medarbejdere uden NemID?

En medarbejder skal anvende NemID for hjælpe sig selv med sin Unilogin adgangskode.

En lærer:

  • Skal kunne skifte sin adgangskode
  • Har måske glemt sin adgangskode og skal have et nyt

NemID kan enten være et privat NemID eller et medarbejder NemID (CPR identificeret). Der kan være forskellige grunde til en medarbejder ikke ønsker at bruge sit private NemID og/eller af tekniske grunde ikke kan anvende et Medarbejder NemID (Bemærk: Forstås ikke som tekniske problemer med brugen af Medarbejder NemID. I så fald henvises til NemID support.)

I disse tilfælde kan skolens brugeradministrator henvende sig til Styrelsen for It og Læring for at få hjælp.

STIL support vil lave en ny adgangskode for den pågældende medarbejder og fremsende denne med sikker post til medarbejderens ansættelsessted. Ansættelsesstedet vil derefter kunne udlevere den nye kodeord til medarbejderen.

Proces for fremsendelse af ny adgangskode til medarbejder uden NemID
  1. Medarbejderen henvender sig til ansættelsesstedets Unilogin brugeradministrator med sit brugernavn
  2. Unilogin brugeradministratoren sender en anmodning til STIL support, om fremsendelse af ny adgangskode.
  3. Af henvendelsen skal fremgå
    • Ansættelsesstedets CVR-nummer
    • Brugerens Navn og Unilogin brugerID
  4. STIL support fremsender adgangskode til skolen via sikker post
  5. Ansættelsesstedet udleverer den nye adgangskode til medarbejderen

Processen for ansættelsesstedets udlevering af adgangskoden aftales lokalt mellem ansættelsesstedet og medarbejderen, dog under forudsætning af at det foregår sikkert.

For medarbejdere - lærere

Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?

Alle medarbejdere vil have adgang til systemet, forudsat at vedkommende er registreret som lærer for en klasse i skolens administrative system. En lærer har adgang til at se og administrere de klasser som læreren har en relation til og dermed klassens elever. Medarbejdere kan logge på med deres Unilogin.

En medarbejder med brugeradministratorrettighed har også mulighed for at logge ind på elevadgang.stil.dk, dog skal der anvendes NemID.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Hvorfor vises der ingen elever på elevadgang.unilogin.dk?

På elevadgang.stil.dk skal en lærer kunne se de elever, som medarbejderen har en relation til. Hvis skolen ikke bruger et elev administrativt  system, er skolens lærere formentlig oprettet manuelt via brugeradministration.emu.dk og har derfor ikke denne relation.

I dette tilfælde er det kun skolens brugeradministratorer, der kan hjælpe alle eleverne på skolen med at nulstille en adgangskode.

Såfremt skolen har et administrationssystem, kan årsagen også skyldes, at der ikke overføres oplysninger om klasse og tilknytningsforhold for den enkelte lærer. Tjek oplysningerne i jeres administrationssystem og ret eventuelt henvendelse til leverandøren af dette, hvis der skulle være spørgsmål eller problemer.

Hvad skal jeg som lærer sikre, at jeg kan se i det nye Elevadgang?

Når du som lærer logger ind i elevadgang.unilogin.dk - kan du tjekke, om du kan se dine elever. Hvis ikke du kan se dine klasser, eller du mangler nogle klasser, skal din administration hjælpe med at oprette dette i skolens administrative system.

Se også forrige spørgsmål Hvorfor vises der ingen elever på elevadgang.stil.dk.

Hvilke elever kan læreren hjælpe med at skifte adgangskode?

En lærer kan kun hjælpe de elever som medarbejderen har et tilknytningsforhold til, via skolens elevadministrative system.

Hvilke opgaver kan jeg løse med Elevadgang?

En lærer - eller brugeradministrator - på institutionen kan logge på og hjælpe med at:

  • Give elever adgang med et tilnærmet to-faktor login
  • Se elevers brugernavn
  • Nulstille elevers adgangskode
Hvorfor skal en lærer "steppe en elev op"? hvad betyder "step-up", hvad er Unilogin Faktor 2?

Hvad er step-up/2-faktor login og hvornår bruger man det?

At 'steppe op' betyder, at Elevadgang giver en lærer mulighed for at løfte sikkerhedsniveauet for den enkelte elev - eller en hel klasse ad gangen.  Denne mulighed anvendes ved opgaver, som er personfølsomme og ellers ville kræve et NemID. De fleste grundskoleelever er under 15 år og har derfor ikke et NemID.

Det betyder, at en lærer kan øge sikkerhedsniveauet for eleven i en 2-timers periode. I dette tidsrum giver læreren en elev mulighed for at tilgå indhold på hjemmesider, kommunikationsplatforme mv., som kræver ekstra sikkerhed.

Her kan du som medarbejder styre den enkelte elevs sikre adgang ved at lave et voksen-verificeret login for elever.

Ved lancering af det nye Unilogin er det indtil videre kun AULA, som er tilmeldt løsningen. Her giver Elevadgang mulighed for, at en elev kan få adgang til følsomme beskeder i AULA.

Flere applikationer kan blive tilknyttet muligheden for "step-up" - f.eks.

  • Eleven skal besvare en trivselsundersøgelse
  • Udfyldelse af Studievalgsportfolio
  • Elevplaner
  • ect.

Sådan fungerer det

Når en elev ønsker at tilgå en applikation, hvor et højere sikringsniveau er påkrævet, sender applikationen en anmodning om login på det højere sikringsniveau.

Her aktiveres Unilogin Faktor 2, hvor elever venter på en lærers godkendelse i Unilogin Elevadgang (eller forældres godkendelse med NemID). Når eleven er godkendt, sendes denne tilbage til applikationen med en bekræftelse om det højere sikringsniveau.
Eleven/eleverne har nu adgang til tjenesten i to timer.

Læs mere om Unilogin Faktor 2

Hvor lang tid har en elev til at skifte sin adgangskode?

Når en lærer nulstiller en elevs adgangskode, har eleven efterfølgende 5 min. til selv at logge ind med sit brugernavn og nulstille sin adgangskode. Unilogin vil bede eleven om at gentage den nye adgangskode, indtil eleven kan huske den.

Eleven kan en enkelt gang i løbet af tidsperioden logge ind med angivelse af brugernavn uden adgangskode og får i denne proces tildelt en ny adgangskode af systemet, afhængig af adgangskodepolitik for pågældende elev.

Uden for skoletid kan elevens kontaktpersoner hjælpe med at nulstille deres NemID.

Hvor tit skal medarbejdere skifte Unilogin-adgangskode?
Alle medarbejdere bliver bedt om at skifte adgangskode hver 12. måned.

For forældre

Mit barn har glemt sin adgangskode, hvordan kan jeg hjælpe med at nulstille/skifte adgangskode?

Forældre har nu mulighed for at hjælpe barnet med at nulstille adgangskode.

Når dit barn gerne vil logge ind, men har glemt sin adgangskode, kan en forælder vha. NemID nulstille barnets adgangskode.

Hvad gør en forælder, som ikke har NemID?
I dette tilfælde skal man kontakte barnets skole og bede om hjælp til at få skiftet adgangskode. Elever over 15 år med NemID, kan selv skifte adgangskode

Unilogin Support

Hvordan kommer jeg i kontakt med STIL support?

Der er flere måder, du kan kontakte STIL support. Inden du kontakter os, er det vigtigt, at du har kontrolleret, at fejlen ligger i Unilogin. Hvis fejlen er hos leverandøren af jeres administrative system, er det dem, du skal henvende dig til.


Har du brug for mere hjælp?
 Support til UNI-Login

Ring på telefon

3587 8550

Mandag - torsdag

08.00 - 16.00

Fredag

08.00 - 14.00

I ferieperioder vil åbningstiderne være justeret.

Eller skriv til os