Hvilke opgavetyper findes der?

Det er på nuværende tidspunkt muligt at lave opgaver af følgende typer: 

Multiple choice

Multiple choice i skemaform

Clozetest

Der kan vælges forskellige layouts/visningstyper alt efter hvilken opgavetype der er valgt. Disse vælges under Visningstype. Nedenfor ses et eksempel på de mulige visningstyper, hvis opgavetypen multiple choice er valgt:


Det vil løbende blive opdateret, så det også bliver muligt at oprette opgaver af andre typer end dem der findes nu. 

Hvordan laver jeg en clozetest?

Vælg opgavetypen Clozetest.

Teksten skrives i editoren og hvor der ønskes at der skal indsættes svarmuligheder, vælges 'Tilføj felt' i headeren på editoren.

Herefter tilføjes svarmulighederne under Felt 1:

Svarmulighederne vil herefter være mulige at vælge i en drop down i editoren (kan ses ved klik på øjet):


For længere tekststykker skal der for hvert felt der tilføjes i editoren oprettes et felt, ved at klikke på 'Tilføj felt'. Herunder ses et eksempel på en clozetest, hvori der er to drop downs:


Dette vil se således ud i editoren, hvor der her er klikket på 'Tilføjet felt' to gange:

Og ved klik på øjet:

Hvilke opgavetyper kan der skiftes imellem?

Det er muligt at skifte til en anden opgavetype, hvis det vurderes at en anden opgavetype passer bedre til den opgave man sidder og arbejder på. Herunder ses hvilke opgavetyper der kan skiftes imellem. 

Kan ændre fra (uden delopgaver)JaNejKommentar
MC til MC i skemaform x

MC til Clozetest x

MC i skemaform til MC x

MC i skemaform til Clozetest  x

Clozetest til MC x

Clozetest til MC i skemaform x

Kan ændre fra (med delopgaver)


MC til MC i skemaformx
Det er kun svarmuligheder fra delopgave 1 der bliver vist
MC til Clozetestx
Fejl når det er omvendt (svaralternativer bliver første vist ved redigering/gem)
MC i skemaform til MCx

MC i skemaform til Clozetestx
Tekst fra delopgaver bliver ikke vist, kun svarmuligheder
Clozetest til MCx
NB! Man skal selv udfylde tekst i opgavetekst pr. delopgave
Clozetest til MC i skemaformx

Hvordan laver man delopgaver?

Det er muligt at lave delopgaver ved at klikke på "Tilføj delopgave" under svarmulighederne. Alt efter hvilken opgavetype der er valgt sker følgende:

Multiple choice: Der oprettes en delopgave (multiple choice), hvor der er muligt at indsætte en opgavetekst og skifte mellem visningstyperne for en multiple choice opgave.

Multiple choice i skemaform: En delopgave svarer til en række i tabellen i en multiple choice opgave.

Clozetest: En delopgave svarer til en dropdown i en sætning.

I det nedenstående ses eksempler på opgavetyperne MC i skemform og clozetest, hvor der er oprettet en enkelt delopgave.


Multiple choice i skemaform


Clozetest:

 


Indsættelse af billede, lyd og video

Indsættelse af billeder

Det er muligt at indsætte billeder i editoren. Dette gøres ved at klikke på ikonet som vist nedenfor:

Tilladte filtyper:

  • JPG/JPEG
  • PNG
  • GIF


Indsættelse af billeder i svarmulighederne

For nogle opgavetyper er det muligt at indsætte billeder i svarmulighederne. Nedenfor ses en tabel



Principper for opgaveproduktion


1. Anvend både dikotome og polytome opgaver (Underoverskrift)

 

Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome eller testlets.


Fordele ved polytome opgaver:

  • Polytome opgaver, hvor grader af rigtige svar (fx 0, 1, 2 eller 3 rigtige) giver mere information end bare rigtig/forkert
  • Polytome opgaver har ofte en højere statistisk informationsværdi end dikotome opgaver
  • Tiden anvendt til besvarelse af polytome opgaver er ofte mindre end tiden anvendt til tilsvarende antal dikotome opgaver


Ulemper ved polytome opgaver:

  • Større risiko for at blive forkastet i den statistiske kvalitetssikring (opgaveafprøvningen)

 

2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde (underoverskrift)

 

  • Opgavernes sværhedsgrad skal matche elevernes dygtighed
  • For lette opgaver, som alle elever kan svare korrekt på, giver begrænset information
  • For svære opgaver, som ingen elever kan svare korrekt på, giver ingen information
  • Efter opgaveafprøvning undersøges sammenhængen mellem opgavernes sværhedsgrad og elevernes dygtighed

 

3.Producer gode distraktorer (underoverskrift)

 

  • Anvendte distraktorer skal være troværdige OG forkerte
  • Undgå distraktorer, som ingen elever vil vælge
  • Overskueligt antal distraktorer
  • Opstil svarmulighederne i ens rækkefølge (fx alfabetisk) hvis muligt
  • Opgaveafprøvning kan understøtte valg/justering af distraktorer

 

4.Anvend sprogbrug/opgavekontekst der ikke favoriserer grupper af elever (underoverskrift)

 

  • Undgå sprogbrug/formuleringer der favoriserer en bestemt elevgruppe, fx køn, geografi (land/by) m.m. Eksempelvis: Find billedet der passer til ordet ”Fire engine” – denne engelsk opgave favoriserer drenge.
  • Sandsynligheden for at svare korrekt må kun afhænge af opgavens sværhedsgrad og elevens dygtighed
  • Opgaveafprøvning kan undersøge, om opgaven lever op til kravet mht. udvalgte baggrundsfaktorer (køn m.m.)

 

 

5.Anvend ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave (underoverskrift)

 

  • Ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave
  • Sandsynligheden for at svare korrekt på én opgave må ikke afhænge af, om eleven kan svare korrekt på en foregående opgave

 

Indsættelse af lyd

Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype

Lyd:

  • MP3
  • WAV
  • OGG
Indsættelse videoer

Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype

Videoer:

  • MP4 / MPEG-4
  • WebM