Datakvalitet og registreringspraksis

Datakvalitet i Elevdatabasen er alfa-omega, når disse data skal understøtte ministeriets opgaver, administration og statistik. 

Kvaliteten rummer tre væsentlige dimensioner, som alle stiller krav til skolens registreringspraksis:

  1. Komplethed: data i Elevdatabasen rummer relevante oplysninger om alle elever på alle institutioner/afdelinger. Dette kræver, at alle institutioner/afdelinger indberetter alle relevante data om alle elever tilknyttet institutionen/afdelingen.
  2. Korrekthed: data i Elevdatabasen er i overensstemmelse med den faktiske virkelighed. Dette kræver, at fejl og uoverensstemmelser berigtiges.  
  3. Aktualitet: data i Elevdatabasen afspejler den til enhver tid gældende virkelighed. Dette kræver at ændringer registreres, så snart de kendes.

Kvaliteten af data sikres bedst ved kilden, som er institutionens/afdelingens registrering af oplysningerne. Det er derfor den registrerende institution/afdelings ansvar at medvirke til en høj datakvalitet.

En god datakvalitet stiller derfor krav til en hensigtsmæssig registreringspraksis:

  1. I starten af skoleåret er alle oplysninger up-to-date, så oplysninger om klasser og elever er korrekte. 
  2. Ændringer, der sker i løbet af et skoleår, registreres snarest muligt, og med en korrekt dato for ikrafttræden. Dette sker helt naturligt, når elever mangler adgang til UNI-Login. Men det er særligt vigtigt også at være opmærksom på ændringer, som ikke umiddelbart "dukker op til overfladen". Dette gælder fx når en elev forlader institutionen eller bliver visiteret til at modtage specialundervisning i mere end ni timer pr. uge. 

STIL vil løbende følge kvaliteten af data og være i dialog med både institutioner/afdelinger og leverandører i bestræbelserne på at opretholde en høj datakvalitet. SITL arbejder med "bløde kvalitetskontroller", som løbende overvåges i Elevdatabasen. Disse kontroller vil ofte basere sig på data indberettet fra flere forskellige institutioner/afdelinger. Herved kan det fx sikres, at den samme elev ikke indberettes fejlagtigt fra flere institutioner/afdelinger. Disse kontroller vil løbende blive forfinet og tilpasset.