Dokumentoplysninger

Gældende version og gyldighedsdato
DatoVersionGældende fraAnsvarlig
31.03.20221.4Den 1. juni 2022Anders Raun

Ændringshistorik

Versioner og ændringer
Dato

Version

Emne

Ændring

Ændret af

31-01-2022

1.4

Afsnit 1, Afsnit 3

Tilføjelse af afsnit om historik og12 årlige indberetninger

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.2

Præcisering af elevdefinition og anvendelse af afgangsårsag ved institutionsskifte

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.2.1

Mapning ml. gamle og nye afgangsårsager

ARA

31-01-2022

1.4

Afsnit 5.4

Vejledning i anvendelse af "Speciale"

ARA

20-12-2019

1.2

Afsnit 5.6

Ændring af fravær fra timer til minutter

LVO

23-12-2019

1.2

Afsnit 5.3

Tilføjelse af speciale som selvstændig tabel

LVO

21-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Ændring af koder for StartniveuaDansk og StartniveauMatematik.

LVO

21-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Ændring af koder for Afgangsaarsag.

LVO

22-08-2019

1.1

Afsnit 5.2

Tilføjelse af dato til speciale.

LVO

12-09-2019

1.1

Afsnit 5.4

Tilføjelse af Speciale som selvstændig tabel

LVO

Indhold

Indledning

Dette dokument beskriver strukturen for de oplysninger, som FGU-institutionerne skal indberette til STIL, Styrelsen for It og Læring. STIL anvender oplysningerne til statistiske formål.

Indberetning af data fra institutionerne skal foretages via STIL's modtagestation. Modtagestationen er udviklet til, at der skal ske en "system til system"-udveksling. Det betyder i praksis, at institutionens studieadministrative system skal have funktioner til at eksportere data og varetage selve dataudvekslingen.

Indberetningen skal ske 12 gange årligt mellem den 2. og den 5. i måneden, og alle ændringer siden seneste indberetning skal overføres til STIL's modtagestation.

Bemærk, at elever indberettes med information om al relevant aktivitet på FGU, og dette gælder både for igangværende elever, tilmeldte elever og tilmeldte/igangværende elever de seneste tre måneder. Tidligere elever skal indberettes til Datavarehuset, hvis der sker en ændring i deres registrerede oplysninger relevant for denne indberetning, og disse elever skal ligeledes indberettes med al historik.

Fra og med 1. juni 2022 er der 12 indberetningsperioder på et skoleår, startende med indberetningen den 2. – 5. juni 2022.

Hvis en institution skifter administrativt system eller fusionerer, skal dette meddeles til STIL.

I afsnit 4-5 gennemgås struktur og indhold i de oplysninger, der skal indberettes.

Hvem skal indberette?

Alle FGU-institutioner skal indberette oplysninger beskrevet i dette dokument.

Af systemmæssige årsager er det vigtigt, at der ved eventuel genindberetning eller forsøg på ny indberetning i den samme indberetningsperiode anvendes samme indberettende enhed.

Der findes to forskellige institutionsbegreber i indberetningen:

  1. Uddannelsesinstitution: Uddannelsesansvarlig (hoved-)institution
  2. Undervisningssted: Institution (afdeling), hvor der undervises

Uddannelsesinstitutionen (1.) er ansvarlig for, at indberetningen finder sted.

Hvilke personer skal indberetningen omfatte

Indberetningen skal omfatte alle elever på institutionen, som er eller har været tilmeldt afsøgningsforløb, basisforløb, almen grunduddannelse, produktionsgrunduddannelse og/eller erhvervsgrunduddannelse i indberetningsperioden eller de foregående tre måneder. Ligeledes skal tidligere tilmeldte/igangværende elever indberettes, hvis der sker ændringer i oplysninger relevant for denne indberetning.

Hvilke oplysninger skal indberettes?

Nedenstående figur 1 illustrerer indberetningsstrukturen.

Figur 1. Indberetningsstrukturen for forberedende grunduddannelse.


Nedenfor i figur 2 er det samlede XML Schema vist. Elementerne heri gennemgås i det efterfølgende afsnit 5, hvor udsnit af skemaet vises.
Indholdet beskrives i skemaformat med følgende kolonner:

  • Felt: Navn på feltet, der skal indberettes.
  • Beskrivelse: Uddybende beskrivelse af feltet.
  • Felttype: Typen af feltets indhold, fx tal, tekst, dato eller mere specifik type.
  • Lovlige værdier: Udmelding af lovlige værdier, som må indberettes i feltet.
  • Obligatorisk: Angivelse af, om det er obligatorisk at indberette det pågældende felt.
  • Nøglefeltet: Angivelse af, om der er tale om et felt, der indgår i identifikationen af en record.

Figur 2. Det samlede XML Schema.

Hvad skal indberettes for hvert element?

Indberetningshoved

Figur 3. Struktur, Indberetningshoved.

Tabel 1. Indberetningshoved.

Felt

Beskrivelse

Felttype

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

Version

Den version af XML- skemaet, som data forventes at overholde.

Tekst

1.0

Ja

Nej

SystemVersion

Navn og versionsnummer på det administrative system, der har eksporteret data.

Tekst, 256 tegn


Nej

Nej

JournalNummer

Leverandørfelt til internt brug, hvor der kan noteres evt. journalnummer på den enkelte indberetning.

Tekst, 256 tegn


Nej

Nej

IndberetningsAar

År og måned for indberetning.

Tal,
6 tegn


Ja

Nej

IndberettendeEnhed

Institutionens nummer for den enhed, der foretager indberetningen.

Tal,6 tegn

Institutioner oprettet som brugere i systemet.

Ja

Ja

Email

Email-adresse på kontaktperson ift. indberetningen.

Tekst, 100 tegn


Ja

Nej

Elev

En elev defineres som kombination af personid, uddannelse startdato og FGU-institution (Undervisningssted).

En elev indgår kun én gang i den enkelte indberetning. En person behandles således som to forskellige elever, hvis personen skifter undervisningssted, uddannelse eller påbegynder samme uddannelse igen med ny uddannelsesstartdato efter afbrud.
Startniveau i dansk og matematik angives én gang for hver person, når personen starter på FGU. Derefter skal denne oplysning ikke ændres.

Slutniveau for EGU- og PGU-elever angives kun for de personer, som går på erhvervsgrunduddannelsen (EGU) og produktionsgrunduddannelsen (PGU).

Afgangsårsag indberettes, når eleven er afsluttet på FGU – enten fordi eleven er færdig, afbryder eller flytter til en anden institution.

Al relevant FGU-aktivitet for personen på FGU-institutioner (undervisningssteder) indberettet af uddannelsesinstitutionen skal indberettes, uanset hvornår aktiviteten har fundet sted.

Figur 4. Struktur, Elev.

Tabel 2. Elev.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

PersonId

Angiver cpr-nummer eller anden tilsvarende identifikation på personen.

Tal, 10 tegn


Ja

Ja

Foedselsdato

Personens fødselsdato.

Dato


Ja

Nej

Koen

Personens køn.

Tekst,
1 tegn

Mand: 1
Kvinde: 2
Uoplyst: 0

Ja

Nej

Undervisningssted

Afdeling, hvor eleven modtager undervisning.

Tal,6 tegn

Institutionsnummer angivet i Institutionsregistret

Ja

Ja

Uddannelse

Identifikation af uddannelsen (cøsa-formål).

Uddannelsestype

Udmeldes centralt

Ja

Ja

Udd_Startdato

Startdato på uddannelse.

Dato


Ja

Ja

Udd_Slutdato

Sidste dato på uddannelse.

Dato


Ja, hvis kendt

Nej

StartniveauDansk

Elevens startniveau i dansk ved påbegyndelse på FGU.

Tegn,
1 tegn

Introducerende niveau (I)
G-niveau (G)
E-niveau (E)
D-niveau (D)

Ja

Nej

StartniveauMatematik

Elevens startniveau i matematik ved påbegyndelse på FGU.

Tegn,
1 tegn

Introducerende niveau (I)
G-niveau (G)
E-niveau (E)
D-niveau (D)

Ja

Nej

SlutniveauEGU

Det niveau EGU-eleven slutter på inden for kvalifikationsrammen for livslang læring.
EGU niveau < 3 = 0
EGU niveau 3=1

Heltal

0 eller 1

Ja, hvis kendt

Nej

SlutniveauPGU

Det niveau PGU-eleven slutter på inden for kvalifikationsrammen for livslang læring.
EGU niveau < 3 = 0
EGU niveau 3=1

Heltal

0 eller 1

Ja, hvis kendt

Nej

Afgangsaarsag

Angivelse af afgangsårsag.

Heltal

Udmeldes centralt

Ja, hvis kendt

Nej

Afgangsårsag

Pr. 1. februar 2022 er der centralt udmeldt et sæt nye ensartede afgangsårsager på tværs af datavarehusets indberetninger. Tabel 3 beskriver koblingen mellem gamle og nye afgangsårsager.

De nye afgangsårsager skal anvendes til afgange fra og med den 1. februar 2022.

De gamle afgangsårsager skal anvendes på ændringer for perioden før den 1. februar 2022.


Tabel 3. Afgangsårsag.

Afgangsårsag før 1. februar 2022

Kode

Afgangsårsag f.o.m. 1. februar 2022

Kode

Gennemført

FGU Fuldført

80

Fuldført

113

Ja

FGU udslusning uddannelse.

81

Fuldført

113

Ja

FGU udslusning beskæftigelse

82

Fuldført

113

Ja

Aldrig fremmødt.

1

Ej mødt / Ansøgning trukket

101

Nej

FGU Frafald perspektiv kendt

83

Private årsager

103

Nej

FGU Frafald perspektiv ukendt

84

Private årsager

103

Nej

Skoleperiode


Figur 5. struktur, skoleperiode

Tabel 4. Skoleperiode

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

SkoleperiodeKode

Kode for skoleperiode

Tekst,
4 tegn

Udmeldes centralt

Ja

Ja

Startdato

Startdato på Skoleperiode.

Dato


Ja

Ja

Slutdato

Sidste dato på skoleperiode.

Dato


Ja, hvis kendt

Nej


Tabel 5. Oversigt over gyldige skoleperiode-koder

Værdi

Betegnelse

AF

Afsøgningsforløb (AF)

BA

Basisforløb (BA)

US

Uddannelsesspor (US)

ÅP

Årselevpulje (US)

KF

Kommune forlængelse (KF)

FL

Kommune forlængelse (FL)

Speciale (uddannelsesspor)

FGU-elevers uddannelsesspor angives som et speciale.

Elever på afsøgningsforløb har ikke et speciale. Derfor angives specialet med '0'. Ligeledes angives speciale også til '0', hvis elever går på et basisforløb uden speciale (spor).

Figur 6. Struktur, Speciale.


Tabel 6. Speciale.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

SpecialeKode

Kode for speciale

Tekst,
2 tegn

Udmeldes centralt

Ja

Ja

Startdato

Startdato på Speciale.

Dato


Ja

Ja

Slutdato

Sidste dato på speciale.

Dato


Ja, hvis kendt

Nej

Praktikophold

Figur 7. Struktur, Praktikophold.

Tabel 7. Praktikophold.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

CVRnummer

Praktikstedets CVR nummer

Tal, 8 tegn


Ja, hvis kendt

Ja

Startdato

Startdato for praktik

Dato


Ja, hvis kendt

Ja

Slutdato

Slutdato for praktik

Dato


Ja, hvis kendt

Nej

Det er ikke alle elever, der har et praktikophold. Praktik registreres kun for de elever, der går på en erhvervsgrunduddannelse (EGU).

Erhvervstræning indberettes ikke som praktik til statistikindberetningen.

Fravær

Fravær indsamles for alle elever under skoleophold. Det indsamles som lektionsfravær opgjort på dagsniveau. Fravær opgøres ud fra, om fraværet dækker over lovligt eller ulovligt fravær. Fravær indsamles ikke for elever i praktik.

Lovligt fravær dækker over fravær, hvor eleven ikke mister sin skoleydelse, mens ulovligt fravær dækker over fravær, hvor eleven mister sin skoleydelse.

Derudover skal der for hver elev indberettes det antal minutter pr. dag, som eleven burde have deltaget i.

Der indberettes dagligt for eleven. Det betyder, at fravær også registreres de dage, hvor eleven ikke har noget fravær. Der registreres med 0 minutters fravær.

Der må kun indberettes fraværsoplysninger frem til og med dagen før indberetningen foretages.

Figur 8. Struktur, Fravær.

Tabel 8. Fravær.

Felt

Beskrivelse

Felt-type

Lovlige værdier

Obligatorisk

Nøglefelt

Dato

Dato der registreres fravær for

Dato


Ja

Ja

MinutterLovligt

Antal minutter som eleven er fraværende på grund af lovligt fravær

Heltal


Ja

Nej

MinutterUlovligt

Antal minutter som eleven er fraværende på grund af ulovligt fravær

Heltal


Ja

Nej

MinutterIalt

Antal minutter per dag, som eleven kan deltage

Heltal

>=
Minutter lovligt +
Minutter ulovligt

Ja

Nej

  • Ingen etiketter