Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

Version 1 Næste »

Her finder du en introduktion og links til udvalgte vejledninger til UNI-Login, som kan hjælpe dig igang som brugeradministrator


For de fleste brugere er UNI•Login et spørgsmål om at huske et brugernavn og en adgangskode. Men for brugeradministrator er det værd at gå bag om login og få et overblik over, hvordan systemet virker.

UNI•Login-systemet skal sikre, at alle elever, studerende, undervisere og ansatte har let adgang til obligatoriske tjenester – fx Optagelse.dk og nationale test – og til forskellige pædagogiske og administrative tjenester, som skolen vælger at bruge.

Det er brugeradministrator, der har ansvar for de oplysninger om brugerne, som opbevares i UNI•Logins centrale database.

Som UNI•Login brugeradministrator kan du vedligeholde alle institutionens UNI•Login-brugere. Vedligeholdelsen består primært i at tilknytte brugere til institutionen, så de kan logge på institutionens tjenester og abonnementer og i at hjælpe institutionens brugere med deres UNI•Login, hvis de har problemer med at logge på.

For de fleste brugere er UNI•Login et spørgsmål om at huske et brugernavn og en adgangskode. Men for brugeradministrator er det værd at gå bag om login og få et overblik over, hvordan systemet virker.

UNI•Login-systemet skal sikre, at alle elever, studerende, undervisere og ansatte har let adgang til obligatoriske tjenester – fx Optagelse.dk og nationale test – og til forskellige pædagogiske og administrative tjenester, som skolen vælger at bruge.

Det er brugeradministrator, der har ansvar for de oplysninger om brugerne, som opbevares i UNI•Logins centrale database.

Som UNI•Login brugeradministrator kan du vedligeholde alle institutionens UNI•Login-brugere. Vedligeholdelsen består primært i at tilknytte brugere til institutionen, så de kan logge på institutionens tjenester og abonnementer og i at hjælpe institutionens brugere med deres UNI•Login, hvis de har problemer med at logge på.

Brugeroplysningerne er afgørende for, hvad brugeren kan få adgang til.

Når brugeren logger på en tjeneste med sit UNI•Login, bliver hun ’autentificeret’, dvs. UNI•Login-systemet dokumenterer over for tjenesten, at brugeren er den, hun siger, hun er.

Tjenesterne giver brugeren rettighed til at benytte tjenesten eller de dele af tjenesten, der er relevante for brugeren. Fx gives en elev i 2. klasse autorisation til 'test og prøver', men kun til testområdet dansk 2. klasse.

Det er forskelligt, hvilke oplysninger tjenesterne autoriserer ud fra. Det kan fx være brugertype (lærer/ elev), institutionsnummer, cpr-nummer eller klasse/hold.

En stor del af den daglige brugeradministration i UNI•Login foregår i jeres administrative system. Det varierer, hvor automatisk importen til UNI•Login er i de administrative systemer. Det varierer også, hvor mange oplysninger der overføres fra de forskellige systemer. Import bør ske, når der er ændringer i brugernes data, der har betydning for UNI•Login.

Det administrative system sikrer helt eller delvist automatisk, at det altid er de aktuelle brugere, der har tilknytning til institutionen; nye brugere bliver tilknyttet, og udgåede brugere bliver slettet fra institutionen.

Hvis din institution ikke har et administrativt system, er det muligt at vedligeholde dine UNI•Login-brugere manuelt via ba.emu.dk.

... Se alle vejledninger og artikler i Import og eksport i UNI•Login

ba.emu.dk er en onlinetjeneste, hvor brugeradministratorer har adgang og kan se de brugere, som er tilknyttet institutionen i UNI•Login. Her kan adgangskoder ændres og rettigheder tildeles. For institutioner, der har enkelte brugere, som ikke er i det administrative system, eller ikke har et administrativ system er det muligt at administrere brugere manuelt.

UNI-Login brugeradministration tilgås via ba.emu.dk. Her kan du udføre en række opgaver, blandt andre:

... Se alle vejledninger og artikler i UNI•Login Brugeradministration

I UNI•Login er der en række datoer som er vigtige at være opmærksom på...

... Se alle vejledninger og artikler under Datoer

På mit.uni-login.dk har brugeren mulighed for selv at ændre adgangskode. Brugeren kan selv tilknytte sit NemID til sit UNI•Login, som så kan benyttes til autentifikation.

Hvis din institution endnu ikke har adgang til UNI-Login, kan du bestille dette på denne side.

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.