Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 6 Næste »

Her finder du svar på dine spørgsmål vedrørende de nye sikkerhedstiltag i UNI•Login


De vigtigste ændringer for dig som UNI•Login brugeradministrator

  • Inaktive brugeradministratorer mister adgangen til brugeradministrationen. Du skal logge på UNI•Login brugeradministration inden mandag den 5. februar 2018, for at sikre dig at beholde dine rettigheder.
  • Fra mandag den 19. februar 2018 udvides sikkerheden i adgang til til UNI•Login brugeradministration med 2-faktor autentifikation. Det betyder, at det efterfølgende kun er muligt at tilgå brugeradministrationen med NemID. Se i vejledningen UNI•Login med NemID, hvordan du logger på.

Spørgsmål/svar

Alle skoler har modtaget mail vedrørende disse ændringer mandag den 22. januar. Mailen er sendt til den mail-adresse skolen har registreret i Institutionsregisteret.

Hvis du er brugeradministrator vil ændringerne have betydning for dig. Du kan finde ud af om du er brugeradministrator ved at tjekke om du har adgang til UNI•Login brugeradministration. Ændringerne har ingen betydning for lærer, elever og forældre.

Styrelsen for It og Læring vurderer, at der er behov for at styrke sikkerheden på en række områder - bl.a. ved at højne sikkerhed ved login - også selv om det vil gøre den daglige brug mere besværlig. Et skridt retningen mod et mere sikkert UNI•Login er, at der nu indføres 2-faktor autentifikation i form af NemID.



Release dato

Tiltag

Hvad skal brugeradministrator

Læs mere her

Uge 5

Begrænset visning på UNI-Login brugeradministration

Fra den 29. januar 2018 vil det ikke længere være muligt at se medarbejderes systemtildelte adgangskoder på

UNI-Login brugeradministration.

En medarbejder skal som udgangspunkt tildele sig selv en ny kode vha.NemID.


Brugeradministrator kan fortsat give en medarbejder en ny systemtildelt adgangskode, men koden vises ikke længere i medarbejderoversigten.

Tildeling og visning af adgangskoder

Uge 5

SkoleKom-konferencen

'Fra SkoleKom' ændres

Såfremt SkoleKom anvendes, kan nyoprettelser ikke længere sendes til 'Fra SkoleKom'-konferencerne, men vil udelukkende kunne ses i bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration. Alle 'Fra SkoleKom'-konferencerne vil blive lukket i den kommende periode.


SkoleKom konferencen 'Fra SkoleKom' ændres

Uge 5

Bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration

Fremover vises kun brugere, der er oprettet inden for de seneste syv dage.


Bestillingsoversigt i Brugeradministrationen

Uge 5

Visning af cpr-nummer i brugeradministration og dataudtræk

De sidste fire cifre fjernes i alle lister og dataudtræk, hvor brugernes cpr-numre vises.


Visning af cpr-numre
Uge 6

Skift af adgangskode for alle UNI-Login-brugeradministratorer

Adgangskoden skal skiftes inden den 05. februar 2018. Såfremt det ikke er sket, vil koden blive ændret af Styrelsen for It og Læring.

Brugeradministrator skal skifte sin adgangskode på mitunilogin.dk senest den 05. februar 2018.

Skift adgangskode til dit UNI-Login

Uge 6

Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration

Den 5. januar 2018 vil adgangen til UNI-Login brugeradministration blive lukket for brugeradministratorer, der ikke har været logget på inden for det seneste år.

En brugeradministrator skal have været logget på UNI-Login brugeradministration inden for det seneste år for fortsat have rettigheden som brugeradministrator.

Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration

Uge 12

Adgang til UNI-Login brugeradministration med NemID

Den 29. januar 2018 skal adgang til UNI-Login brugeradministration ske med NemID. UNI-Login brugernavn og adgangskode giver herefter ikke længere adgang.

For at kunne bruge NemID med UNI-Login kræves, at brugeradministratoren har et NemID, og at cpr-nummer er registreret på både UNI-Login og NemID.

UNI•Login med NemID





Baggrund

Siden UNI-Login blev taget i brug har det været en grundlæggende præmis, at UNI-Login er et sikkert login, som samtidig er nemt for institutionerne at anvende i dagligdagen – særligt i undervisningssituationer. Imidlertid er risikoen for og konsekvenserne af misbrug stigende og væsentligt større i dag end tidligere. Styrelsen for It og Læring vurderer derfor, at der er behov for at styrke sikkerheden på en række områder - også selv om det vil gøre den daglige brug mere besværlig.

Flere spørgsmål?

Har du spørgsmål til de forestående ændringer, er du velkommen til at kontakte Styrelsen for It og Lærings support via denne side.