Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 10 Næste »

I begyndelsen af september måned bliver det nye skoleår oprettet i Optagelse.dk.

Herefter skal hver enkelt skole opdatere oplysninger om eleverne i 8. – 10.klasse i Elevoversigten. Vi anbefaler, at opgaven færdiggøres inden udgangen af september måned. Fra oktober begynder lærerne at vurdere elevernes forudsætninger i jeres elevadministrative system. Oplysninger bliver automatisk sendt videre til Optagelse.dk. Derfor er det vigtigt, at alle elever er opdaterede.

Overførsel af oplysninger til Optagelse.dk

Når du retter oplysninger i jeres elevadministrative system, så kan du kontrollere de rettede oplysninger i Optagelse.dk senest dagen efter.
Dette gælder også, hvis skolen bruger Elevadministrationen i Optagelse.dk.

Sådan gør du

  1. Log ind på Optagelse.dk
    Sådan logger du ind.

  2. I topmenuen Institution skal du vælge Elevoversigt.

  3. Vælg den klasse, der skal opdateres
    Alle 8. 9. og 10. klasser skal opdateres. Du skal opdatere klasserne en ad gangen.

  4. Når du har valgt en klasse, skal du klikke på knappen Opdater hele klassen.
    Opdatering kan tage et par minutter. Når klassen er opdateret, har alle elever i den valgte klasse en aktiv uddannelsesplan

  5. Kontroller at oplysningerne er indlæst korrekt i Optagelse.dk.

    Uanset hvilken type fejl, du opdager, skal de rettes i jeres elevadministrative system.

    a. Er alle eleverne i klassen?
    Mangler der elever, så undersøg hvilken klasse eleven er registreret til at gå i, i skolens elevadministrative system.

    b. Er der elever i klassen, der har forladt skolen eller er helt ukendte?
    Undersøg om eleven stadig findes i jeres elevadministrative system, og hvornår systemet sidste gang synkroniserede. Skolens brugeradministrator kan se hvornår der sidste gang er synkroniseret med Uni-login brugeradministration.

    c. Undersøg om elevens adresse er korrekte
    I Optagelse.dk bør du gå ind på hver elev og kontrollere, at følgende er korrekt for eleven og elevens forældre/værge:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • Email
    • Klasse for eleven

    d. Undersøg om de rigtige forældre/værger er registeret med CPR-nummer
    Det er vigtigt CPR-nummeret på forældre/værge er korrekt, da de ellers ikke kan benytte Forældrelogin-knappen i Optagelse.dk i foråret.

    Det er vigtigt, at de værger, der er registreret, er de rigtige, fx ikke mor og mors samlever hvis far også er myndighedsindehaver.

    Personer uden forældremyndighed må ikke fremgå på Optagelse.dk, da de vil kunne logge på med deres eget NemID, og indhente personhenførbare oplysninger, de ikke har lov til at se.

  6. Vælg den næste klasse og gentag processen indtil alle klasser er opdateret.

Mere hjælp

Undersøg om eleven stadig findes i jeres elevadministrative system, og hvornår systemet sidste gang synkroniserede med Uni-login brugeradministration.

Mangler der en elev i klassen, så undersøg hvilken klasse eleven er registreret til at gå i, i skolens elevadministrative system.

Det kan være, at du opdager fejl i oplysningerne om eleven eller forældre/værge. Fejlene kan være:

  • navn
  • adresseoplysninger
  • telefonnummer
  • email
  • Klasse for eleven
  • Forkerte forældre/værge er registreret med cpr-nummer

Uanset hvilken fejl, der tale om, skal den rettes i jeres elev administrative system.

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Her kan du læse, hvad du skal gøre, hvis du får en fejlmeddelelse, når du prøver at opdatere hele klassen.  Optagelse.dk viser denne besked:

Sådan løser du problemet:

  1. I Optagelse.dk stopper opdateringen automatisk ved den elev, der har problemet.
    Find elevens navn. I kolonnen Klassetrin står der: Ikke opdateret.

  2. I UNI-login Brugeradministrationen skal du undersøge, om eleven er korrekt tilknyttet til skolen
    Du kan eventuelt kontakte skolens brugeradministrator for at få hjælp.

  3. I jeres elevadministrative system skal du undersøge, om elevens stamdata er korrekt. Kontroller:
    • elevens adresseoplysninger
    • forældrenes adresseoplysninger
    • forældrenes cpr-nummer er udfyldt 

Du kan opdatere resten af klassen manuelt ved at klikke på Opdater-link til højre for hver enkelt elevs navn.

Er det en forkert forældre/værge, der er registeret på en elev, så undersøg hvilke forældre/værger der er registeret på eleven, i skolens elevadministrative system.

Der er endnu ikke overført prøvekarakterer fra sommerens prøver til Optagelse.dk. Karaktererne fremgår derfor ikke på fanen Karakterer på elevernes uddannelsesplaner.

Karakterne forventes af være overført inden udgangen af uge 37. Når karakterne er overført vil et klik på knappen Hent karakterer for hele klassen tilføje karakterer til elevernes uddannelsesplaner.

Hvis prøvekarakteren fra 9. klasse mangler på en eller flere elevers uddannelsesplaner, anbefaler vi, at du fra Elevoversigten trykker på knappen Hent karakterer for hele klassen. Herved hentes og tilføjes prøvekaraktererne til elevernes uddannelsesplaner. Det gælder både hvis alle karakterer eller enkelte karakterer mangler på en elev.

Er der stadig problemer med prøvekaraktererne fra 9. klasse, skyldes det fejl i overførslen til Optagelse.dk. Derfor skal karaktererne indtastes manuelt i Optagelse.dk. Kontakt eleven eller elevens tidligere skole for at få elevens 9. klasses prøvebevis.  

Eleverne på Elevlisten har en rød, grå eller grøn markering i kolonnen Spor.

  • Rød betyder: Eleven er vurderet ikke-uddannelsesparat.
  • Grå betyder: Eleven har ikke en uddannelsesparathedsvurdering.
  • Grøn betyder: Eleven er vurderet uddannelsesparat.

Vurderingen er kopieret fra sidste skoleår.


Har du spørgmål?

Ring til os på 70 21 21 51

Deltag i digitalt møde om
opdatering af elevoversigten

Klik her for at deltage

Mødedatoerne er:
Tirsdag den 26.09 kl. 9.00–9.45
Onsdag den 27.09 kl. 13.00–13.45
Torsdag den 28.09 kl. 9.00–9.45



  • Ingen etiketter