Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.
Uddrag

Vejledning til kommunale tilbud

Det er en kommunal opgave at vedligeholde Dagtilbudsregisteret, hvad angår de kommunale institutioner. Derfor skal kommunale dagtilbud, som mangler i Dagtilbudsregisteret eller som ønsker at få rettet stamoplysninger, henvende sig til kommunen, som har ansvaret og opgaven med at vedligeholde dagtilbuddet i Dagtilbudsregisteret.

Oprettelse af institutioner, anvisningsenheder og alternativadresser

Institutioner skal oprettes i hierarkisk orden. Det vil sige, at en daginstitution på forældrebestyrelsesniveau skal oprettes før en anvisningsenhed, som igen skal oprettes inden en alternativ adresse oprettes. Oprettelsen foretages direkte i det kommunale administrative system for pladsanvisninger, hvorefter dette vil fremgå i registeret. Kontakt kommunens systemleverandør, hvis der er spørgsmål til denne del.

Ved oprettelse i Dagtilbudsregisteret får institutionen tildelt et dagtilbudsnummer på hhv. daginstitutions- og anvisningsenhedsniveau samt hvis relevant alternativadresseniveau. I daglig tale kaldes dette dagtilbudsnummer et g-nummer, da det for hovedparten af institutionerne vil være G og fem tal, men i enkelte tilfælde kan der være et andet bogstav foran – det er uden betydning.


Ændring af institutionsoplysninger

Det er kommunens ansvar at opdatere oplysninger vedr. de kommunale daginstitutioner på både daginstitutions- og enhedsniveau, hvis der sker ændringer i fx navn, e-mail, telefon mv. Ændringer foretages direkte i det kommunale administrative system for pladsanvisninger, hvorefter dette vil fremgå i registeret. Kontakt kommunens systemleverandør, hvis der er spørgsmål til denne del.

Ændringer på dagsinstitutionsniveau

Det er vigtigt, at en navneændring på en daginstitution, udelukkende repræsenterer et navneskifte. Hvis der sker ændringer i ejerform, lovgrundlag eller administrationskommune skal dette behandles som en nedlæggelse af det ene dagtilbud og nyoprettelse af et andet, jf. princip 3 om, at dagtilbudsnumre ikke må genbruges.

Vær her opmærksom på de underliggende anvisningsenheder, som ligeledes skal nedlægges og oprettes på ny, hvis daginstitutionen nedlægges.

Ændringer på anvisningsenhedsniveau

Hvis der på anvisningsenhedsniveau sker ændringer i navn og kontaktoplysninger, kan det ændres i det kommunale administrationssystem. Hvis der derimod sker ændringer af CVR-nummer skal dette behandles som en nedlæggelse af det ene dagtilbud og nyoprettelse af et andet, jf. princip 3 om, at dagtilbudsnumre ikke må genbruges.

Nedlæggelse af institutioner

Dagtilbudsnumre for nedlagte institutioner må ikke genbruges. Lukkes en institution i kommunen, mens en ny åbnes, skal den lukkende institution nedlægges i registeret, og den nye oprettes fra ny. Det samme gælder for anvisningsenheder og alternative adresser.

Det er ikke muligt at slette flere anvisningsenheder på én gang i Dagtilbudsregisteret. Dvs. hvis en hel daginstitution med flere anvisningsenheder skal slettes, skal de underliggende anvisningsenheder slettes én efter én, før en institution kan slettes.

Flytning af anvisningsenheder

Hvis en anvisningsenhed skal flyttes fra én daginstitution til en anden inden for den administrerende kommune, er det muligt at gøre i det kommunale administrationssystem. Brug af funktionen til flytning af anvisningsenheder i Dagtilbudsregisteret må kun anvendes, hvis der ifm. flytningen ikke sker grundlæggende ændringer for dagtilbuddet i ejerform eller lovgrundlag.

Sammenlægning og opsplitning af institutioner

Hvis to institutioner sammenlægges, eller hvis en institution deles i to, skal kommunen slette de gamle institutioner i Dagtilbudsregisteret og oprette hhv. en eller to nye institutioner. På den måde sikres det, at alle oplysninger bliver opdateret, og institutionerne fremstår som nye.

Hvis der i forbindelse med sammenlægningen ikke sker ændringer i ejerform, lovgrundlag, institutionstype, administrationskommune og CVR-nummer, kan kommunen vælge at bevare den ene institution, og slette den anden institution. Hvis der sker ændringer i ovenstående i forbindelse med sammenlægningen skal begge dagtilbud nedlægges, og der skal oprettes to nye.

Info
iconfalse

Scenarie 1: Anvisningsenhed og/eller institution fremgår flere gange i Dagtilbudsregisteret

Hvis kommunen opdager, at en daginstitution og/eller en anvisningsenhed optræder flere gange i Dagtilbudsregisteret, skal kommunen sørge for at slette dubletten, jf. princip 4 om, at daginstitutioner og anvisningsenheder kun må indgå én gang i registeret. Det er her vigtigt at være opmærksom på, hvilket dagtilbudsnummer (g-nummer), der bliver anvendt til fx Aula, så det er den korrekte dublet, der bliver slettet. Inden sletning af dublet, tjek derfor alle oplysninger er korrekte for den blivende institution/enhed.

Scenarie 2: Et kommunalt dagtilbud nedlægges, mens et andet oprettes

Hvis en kommunal daginstitution nedlægges, og der i den forbindelse oprettes en anden, er det vigtigt, at der oprettes et nyt dagtilbud i registeret. Dette gør sig gældende, også selvom det nye dagtilbud ligger på samme adresse, jf. princip 3 om, at dagtilbudsnumre ikke må genbruges.

Scenarie 3: Privatisering af et kommunalt dagtilbud

Hvis en kommunal daginstitution privatiseres, skal den kommunale institution slettes, og der skal oprettes et nyt privat dagtilbud, ligesom ved scenarie 2. På den måde sikres det, at alle stamoplysninger (ejerform, lovgrundlag, CVR-nummer, P-nummer mv.) bliver anført korrekt i registeret. Det er den nye ejer af institutionen, der fremadrettet har pligt til at ajourføre oplysningerne i Dagtilbudsregisteret, jf. afsnittet Private dagtilbud: Ændring af institutions- og enhedsoplysninger.

Scenarie 4: Integrerede institutioner som én institution

Hvis børnene i en kommunal daginstitution automatisk rykker fra vuggestue til børnehave, er det klassificeret som en integreret institution. Det betyder, at vuggestue og børnehave ikke må være oprettet som to selvstændige anvisningsenheder, men at der skal være én anvisningsenhed registeret under institutionstype 0-5 år.

Adgang til Unilogin

Alle institutioner, som er oprettet i Dagtilbudsregisteret, har mulighed for at få adgang til Unilogin. Dette sker via et administrativ system, som institutionen anvender til brugeradministration, hvor institutionens brugere oprettes i SkoleGrunddata, som er udgangspunktet for, at en bruger kan anvende Unilogin.  Kommunale institutioner skal derfor henvende sig til kommunen gennem deres administrative system for at få adgang til Unilogin.

UI Button
colorgreen
iconidea
tooltipKlik her for at læse mere om adgang til Unilogin for daginstitutioner
titleKlik her for at læse mere om adgang til Unilogin for daginstitutioner
urlhttps://viden.stil.dk/display/STILVIDENOFFENTLIG/Unilogin+%7C+For+daginstitutioner

Oprettelse af børn uden for institutioner

Hvis en kommune har behov for at oprette eller knytte et eksisterende Unilogin til børn uden for institutionerde i loven beskrevne institutionstyper, fx hvis de ønsker at anvende STILs sprogvurderingsværktøj, er det nødvendigt at oprette en institution i Dagtilbudsregisteret til dette formål.

UI Button
colorblue
iconlink
tooltipsprogvurdering.dk
titlesprogvurdering.dk
urlhttps://www.sprogvurdering.dk/

Info
titleNyt i v2

Kommunen

skal

kan oprette en særskilt

institution

daginstitution under

lovgrundlaget ”Kommunal”, hvor det tydeliggøres i navnet, at der er tale om anvendelse til sprogvurdering ved at navngive institution og enhed: ”Sprogvurdering”.Der vil på sigt komme et nyt lovgrundlag og institutionstype i registeret, der skal bruges i tilfælde ved børn uden for institutioner.

ejerformen ”Kommunal” og lovgrundlaget "Øvrige". Underlæggende anvisningsenheder (hvor børnene kan tilknyttes) skal oprettes under institutionstypen "Øvrige" formålet tydeliggøres i enhedernes navne. Skal enhedene anvendes til sprogvurdering, navngives både daginstitution og anvisningsenheder : ”Sprogvurdering”.

Det er derfor vigtigt, at der i de nuværende oprettelser af institutioner til børn uden for institutioner

angives korrekt telefonnummer og e-mail på pladsanvisningen, så de kan kontaktes, når det bliver aktuelt

tilrettes, når v2 tages i brug.

Vejledning til dagplejere i Dagtilbudsregisteret

Dagplejere skal ikke registreres individuelt i Dagtilbudsregisteret. I stedet registreres grupper af dagplejere. Det er op til den enkelte kommune at finde en organisation for og navne til disse grupper af dagplejere i Dagtilbudsregisteret – det kan gøres i allerede eksisterende opdelinger eller helt nye. Hver kommune skal have minimum én klynge til kommunens dagplejere.

For at oprette dagplejegrupper i Dagtilbudsregisteret skal kommunen først oprette en dagplejegruppe på daginstitutionsniveau for herefter at oprette én anvisningsenhed. Dette har vist sig mest hensigtsmæssigt særligt ift. brugen af AULA og Unilogin.

Teknisk vejledning for kommuner

For en mere teknisk vejledning til Dagtilbudsregisteret, henvises til den tekniske vejledning.

UI Button
colorgreen
iconidea
tooltiplæs den tekniske vejledning her
titlelæs den tekniske vejledning her
urlhttps://viden.stil.dk/display/DATIREG/Politikker#expand-AllepolitikkerforDagtilbudsregisteret