Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.
Info
iconfalse

På denne side bliver du introduceret til UNI-Login og din rolle som administrator. Vi har samlet nogle gode vejledninger at starte med, men anbefaler at du også selv kigger dig omkring på de øvrige sider, rettet mod dig som skolens UNI-Login Brugeradministrator.

UI Expand
titleHvad er UNI-Login?

UNI-login løsningen har som helt overordnet formål at give brugervenlig, sikker og fleksibel adgang til den digitale skole. UNI-login skal endvidere benyttes i opgaver som Undervisningsmininsteriet har pålagt skolerne fx nationale test og trivselsmålinger. Undervisningsministeriet kan endelig anvende data fra institutionernes registreringer i UNI-login til statistiske formål.

UNI-login stiller en login-service til rådighed for digitale løsninger, herunder digitale læremidler, læringsplatforme og samarbejdsløsninger, benyttet i undervisningssektoren.


Login-servicen benyttes dagligt af elever, medarbejdere og forældre tilknyttet skolerne.

For at sikre, at skolernes indkøbte tjenester har tilgang til et ensartet og struktureret datagrundlag omkring elever, medarbejdere (pædagogisk personale), forældre, klasser mv. stiller UNI-login derudover, med skolernes godkendelse (instruks), data-services til rådighed for tjenesterne (se mere om dataflow nedenfor).

UNI-login er en national infrastrukturtjeneste, der anvendes i stadig flere sammenhænge. Dette forhold, udviklingen i det generelle trusselbillede og ny databeskyttelseslovgivning stiller nye krav til it-sikkerhed og databeskyttelse. UNI-login er derfor udvidet med funktionalitet, der understøtter, at skolerne kan sikre, at kun tjenester med et legitimt behov for adgang til skolens data kan få adgang til disse, og at skolerne kan vælge en mere ’dataminimerende’ adgang til data (se mere om dataadgang nedenfor). Derudover er login-servicen udvidet med mulighed for 2-faktor-login (step up) for brugere over 15 år i form af NemID.

UI Expand
titleUNI-Logins Brugeradministration

UNI-Login Brugeradministration er en onlinetjeneste, hvor brugeradministratorer har adgang og kan se de brugere, som er tilknyttet institutionen i UNI-Login. Her kan adgangskoder ændres og rettigheder tildeles. For institutioner, der har enkelte brugere, som ikke er i det administrative system, eller ikke har et administrativ system er det muligt at administrere brugere manuelt.

UNI-Login brugeradministration tilgås via ba.emu.dk. Her kan du udføre en række opgaver, blandt andre:

... Se alle vejledninger og artikler i UNI-Login Brugeradministration

UI Expand
titleMitunilogin.dk

På mitunilogin.dk har alle UNI-Login brugere mulighed for selv, at ændre adgangskode og se hvilke tjenester skolen/brugeren har adgang til. Forældre til børn i folkeskolen kan se tilknytning til egne børn og institution.

UI Expand
titleHvordan bestiller jeg adgang til UNI-Login?

Hvis din institution endnu ikke har adgang til UNI-Login, kan du bestille dette på denne side.

UI Expand
titleSupportadgang i UNI-Login Brugeradministration

Inkludér side
Supportadgang til Brugeradministrationen
Supportadgang til Brugeradministrationen


Mest læste vejledninger og ofte stillede spørgsmål

Inkludér side
Sidemenu Brugeradmin | UNI-Login
Sidemenu Brugeradmin | UNI-Login