Adgang og login til Unilogins brugeradministration
 Læs om, hvad Unilogin brugeradministration er

Unilogin brugeradministration er en onlinetjeneste, hvor brugeradministratorer har adgang og kan se de brugere, som er tilknyttet institutionen i Unilogin. Desuden er det muligt at tildele visse rettigheder, se importdata samt foretage manuel tilknytning for institutioner som ikke har et administrationssystem.

Du kan tilgå Unilogin brugeradministration via ba.emu.dk. Her kan du udføre en række opgaver, blandt andre:

 Sådan får du adgang

Her finder du formularen til bestilling af adgang til Unilogin brugeradministration.

Din organisation skal som udgangspunkt have et CVR-nummer (eller P-nummer) for at kunne bestille infrastrukturprodukter hos STIL. Et CVR-nummer kan bestilles på virk.dk, hvor du også kan læse mere om CVR (Det Centrale Virksomhedsregister).

Hent bestillingsformularen


Undtagelser og særlige forhold
  • Hjemmeundervisning: Det kan anbefales at tage kontakt til den tilsynsførende skole for at få adgang til undervisningsmateriale. Alternativt kan der også i dette tilfælde oprettes et CVR-nummer.
  • For udenlandske institutioner henvises til artiklen Kan udenlandske institutioner få Unilogin?

 Her logger du ind

Brugeradministrationen tilgås via ba.emu.dk.

Af sikkerhedsmæssige årsager kræves det, at du logger ind med dit NemID. Du kan godt bruge erhvervsNemID, men det er et krav at dette er identificeret med dit CPR-nummer.

 Giv andre adgang til brugeradministrationen

Udover den primære brugeradministrator kan flere brugere både fra egen institution (intern) og fra andre
institutioner (ekstern) tildeles rettigheder som supplerende brugeradministrator.

Intern brugeradministrator

For personer der i forvejen er tilknyttet institutionen.

Fremgangsmåde
1. Tryk på menupunktet Rettighedstildeling
2. Under punktet ’Vælg brugere’ peges på ’Ansatte på institutionen’


3. Sæt flueben i feltet Brugeradm ud for den ønskede bruger


4. Tryk 'Gem'


Hvis den ønskede bruger ikke er at finde på listen, skal brugeren i stedet tildeles rettighederne som en
’ekstern’ brugeradministrator.


Ekstern brugeradministrator

Det er muligt at tildele rettigheder som supplerende brugeradministrator til en bruger tilknyttet en anden
institution.

Først skal brugeren findes og udpeges i databasen:

1. Tryk Alle brugere
2. Skriv navnet på brugeren
3. Tryk Søg
4. Udpeg (sæt flueben) ud for den ønskede bruger.

Så giver du brugeren de ønskede rettigheder:
1. Tryk på menupunktet Rettighedstildeling
2. Tryk på knappen Vis huskede
3. Sæt flueben i feltet Brugeradm ud for den ønskede bruger

4. Tryk 'Gem'

Få mere hjælp

Tilknytning af brugere til institutionen

For at tilknytte en bruger til jeres institution, skal brugeren indskrives i jeres administrative system. De fleste administrative systemer eksporterer data automatisk direkte til Unilogin, og brugeren vil dermed blive tilmeldt jeres skole.

Hvis I ikke har et administrativt system er det muligt at foretage en manuel tilknytning via Brugeradministrationen ba.emu.dk. Se vejledningen Manuel tilknytning via Unilogin Brugeradministration. Denne metode frarådes dog, da den ikke giver samme muligheder som et "rigtigt" administrativt system og tilknytningen kan være mangelfuld i forhold til adgang til eksterne systemer og tjenester med Unilogin.

Glemt brugernavn eller adgangskode til Unilogin?

Kan du ikke huske din nuværende adgangskode, kan du få hjælp i vejledningen for dig herunder

 For elever

Som elev kan du få hjælp til at få en ny adgangskode af din lærer eller en forælder. Har du NemID, kan du selv lave en ny adgangskode.

Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.

Når en lærer hjælper dig med at få en ny adgangskode, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorved du vil få tildelt en ny adgangskode.

Som mellemtrins- eller udskolingselev, kan du selv vælge en anden adgangskode end den foreslåede.


En forælder kan hjælpe dig med at få en ny adgangskode med sit NemID. Hjælpen foregår på den skærm du arbejder ved, så din forælder skal være sammen med dig.

Din forælder kan finde hjælp i denne vejledning.


Har du selv NemID, kan du selv få tildelt en ny adgangskode. Hvis du ønsker det, kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.

 For medarbejdere

Som medarbejder kan du få tildelt en ny kode med NemID. Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.

 For forældre

Som forælder kan du få tildelt en ny kode med NemID. Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.

Kender du hverken dit brugernavn eller adgangskode, kan du finde dette via linket ’Jeg kender ikke mit brugernavn’ under feltet til indtastning af brugernavn. Du kan også finde hjælp i denne folder:

Hjælp elever med at få en ny adgangskode

Denne vejledning beskriver, hvordan du som skolens brugeradministrator og lærer kan give en elev en ny adgangskode via elevadgang.unilogin.dk.

Som lærer forudsætter det, at du har rollen lærer samt, at du har tilknytning til dine elever. Se eventuelt Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?

Sådan gør du | Trin-for-trin

  1. Log ind på elevadgang.unilogin.dk
    1. Klik på den blå Log på-knap, hvis du er lærer
    2. Klik på den grå Log på som brugeradministrator-knap, hvis du er brugeradministrator
  2. Sæt flueben ved den eller de elever, som skal have ny adgangskode
  3. Tryk på knappen Giv ny adgangskode

Eleverne har herefter 5 minutter til indtaste deres brugernavn på en hvilken som helst hjemmeside, hvor man kan logge ind med Unilogin. De vil da modtage en ny adgangskode.


Få mere hjælp herunder, eller se alle vejledninger om Elevadgang

Mere om Unilogin

Hvad er Unilogin?

Unilogin er et digitalt id for elever, forældre, og medarbejdere på institutioner. Unilogin giver adgang til nationale tjenester og en lang række pædagogiske services - f.eks. online læremidler.

Styrelsen for It og Læring stiller som databehandler den digitale identifikationsløsning Unilogin til rådighed for institutionerne på undervisningsområdet til brug for styring af elevers, forældres og medarbejderes adgangsrettigheder til pædagogiske og administrative tjenester. Unilogin bruges som identifikationsløsning ved en lang række digitale tjenester på undervisningsområdet, såsom de nationale test, Undervisningsministeriets digitale prøveafviklingssystem, de nationale trivselsmålinger m.v. Endvidere bruges Unilogin i institutionernes egne lokale løsninger, såsom digitale læremidler og digitale lærings- og samarbejdsløsninger.

Læs også om

Unilogin levetidspolitik

Adgangskodepolitik i Unilogin


Ofte stillede spørgsmål

Gå til forsiden

Har du brug for mere hjælp?
 Support til Unilogin

Ring på telefon

3587 8550

Mandag - torsdag

08.00 - 16.00

Fredag

08.00 - 14.00

I ferieperioder vil åbningstiderne være justeret.

Eller skriv til os