Du kan tilgå Unilogin brugeradministration via ba.emu.dk. Her kan du udføre en række opgaver, blandt andre:
- Se kontaktpersonoplysninger (forældre/værge)
- Sammenknytte CPR-nummer med korrekt brugerID (omidentifikation)
- Tilknytte og fjerne brugere fra institutionen (som er manuelt tilknyttet)
- Tildele rettigheder
- Det fremgår af ungeindsatslovens § 15g, stk. 1, at Styrelsen for It og Læring som databehandler kan stille en digital identifikationsløsning - Unilogin - til rådighed for statsinstitutioner, kommuner, regioner og selvejende institutioner på dagtilbudsområdet og undervisningsområdet til brug for styring af adgangsrettigheder til pædagogiske og administrative tjenester for brugere og medarbejdere.
Feks. hører museer ikke under ovenstående kategori. Her bør man kontakte den der udbyder et digital læremiddel og bede dem give adgang til deres tjeneste via en anden login løsning end Unilogin.
- Din organisation skal som udgangspunkt have et CVR-nummer (eller P-nummer) for at kunne bestille infrastrukturprodukter hos STIL. Et CVR-nummer kan bestilles på virk.dk, hvor du også kan læse mere om CVR (Det Centrale Virksomhedsregister).
- Hjemmeundervisning: Det kan anbefales at tage kontakt til den tilsynsførende skole for at få adgang til undervisningsmateriale. Alternativt kan der også i dette tilfælde oprettes et CVR-nummer.
- For udenlandske institutioner henvises til artiklen Kan udenlandske institutioner få Unilogin?
Ansøg om at få adgang til Unilogin Brugeradministration
Opret en supportsag her: Webformular til bestilling af adgang til Unilogin brugeradministration
Udfyld ansøgningen med følgende:
(OBS: alle oplysninger er obligatoriske)
Institutionsoplysninger
- Institutionsnavn- og nummer
Teknisk kontaktpersons
- CPR-nummer
- Fulde navn
- Telefonnummer
- E-mailadresse
Institutionsleders
- CPR-nummer
- Fulde navn
Vedhæftet PDF (Underskriftsside - Bestilling af Unilogin Brugeradministration.pdf) med følgende oplysninger
- Institutionsnavn- og nummer
- Institutionsleders fulde navn
- Teknisk kontaktpersons fulde navn
- Institutionsleders underskrift
Teknisk kontaktperson og institutionsleder oprettes begge som brugeradministratorer og får adgang til Unilogin Brugeradministration
Vi modtager jeres ansøgning og du modtager besked, når den er blevet behandlet.
Såfremt STIL kan imødese jeres ønske og tildele jer adgang, kan Institutionslederen og den tekniske kontaktperson nu logge ind i Unilogin brugeradministration via ba.emu.dk
Brugeradministrationen tilgås via ba.emu.dk.
Af sikkerhedsmæssige årsager kræves det, at du logger ind med dit NemID. Du kan godt bruge erhvervsNemID, men det er et krav at dette er identificeret med dit CPR-nummer.
institutioner (ekstern) tildeles rettigheder som supplerende brugeradministrator.
Intern brugeradministrator
For personer der i forvejen er tilknyttet institutionen.
Fremgangsmåde
1. Tryk på menupunktet Rettighedstildeling
2. Under punktet ’Vælg brugere’ peges på ’Ansatte på institutionen’
3. Sæt flueben i feltet Brugeradm ud for den ønskede bruger
4. Tryk 'Gem'
Hvis den ønskede bruger ikke er at finde på listen, skal brugeren i stedet tildeles rettighederne som en
’ekstern’ brugeradministrator.
Ekstern brugeradministrator
Det er muligt at tildele rettigheder som supplerende brugeradministrator til en bruger tilknyttet en anden
institution.
Først skal brugeren findes og udpeges i databasen:
1. Tryk Alle brugere
2. Skriv navnet på brugeren
3. Tryk Søg
4. Udpeg (sæt flueben) ud for den ønskede bruger.
Så giver du brugeren de ønskede rettigheder:
1. Tryk på menupunktet Rettighedstildeling
2. Tryk på knappen Vis huskede
3. Sæt flueben i feltet Brugeradm ud for den ønskede bruger
4. Tryk 'Gem'
Få mere hjælp
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
For at tilknytte en bruger til jeres institution, skal brugeren indskrives i jeres administrative system. De fleste administrative systemer eksporterer data automatisk direkte til Unilogin, og brugeren vil dermed blive tilmeldt jeres skole.
Hvis I ikke har et administrativt system er det muligt at foretage en manuel tilknytning via Brugeradministrationen ba.emu.dk. Se vejledningen Manuel tilknytning via Unilogin Brugeradministration. Denne metode frarådes dog, da den ikke giver samme muligheder som et "rigtigt" administrativt system og tilknytningen kan være mangelfuld i forhold til adgang til eksterne systemer og tjenester med Unilogin.
Kan du ikke huske din nuværende adgangskode, kan du få hjælp i vejledningen for dig herunder
Som elev kan du få hjælp til at få en ny adgangskode af din lærer eller en forælder. Har du NemID, kan du selv lave en ny adgangskode.
Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.
Når en lærer hjælper dig med at få en ny adgangskode, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorved du vil få tildelt en ny adgangskode.
Som mellemtrins- eller udskolingselev, kan du selv vælge en anden adgangskode end den foreslåede.
En forælder kan hjælpe dig med at få en ny adgangskode med sit NemID. Hjælpen foregår på den skærm du arbejder ved, så din forælder skal være sammen med dig.
Din forælder kan finde hjælp i denne vejledning.
Har du selv NemID, kan du selv få tildelt en ny adgangskode. Hvis du ønsker det, kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.
Som medarbejder kan du få tildelt en ny kode med NemID. Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.
Som forælder kan du få tildelt en ny kode med NemID. Nedenfor feltet til indtastning af adgangskode, under 'Andre muligheder', skal du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og derefter følge vejledningen på skærmen.
Kender du hverken dit brugernavn eller adgangskode, kan du finde dette via linket ’Jeg kender ikke mit brugernavn’ under feltet til indtastning af brugernavn. Du kan også finde hjælp i denne folder:
Som lærer forudsætter det, at du har rollen lærer samt, at du har tilknytning til dine elever. Se eventuelt Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?
Sådan gør du | Trin-for-trin
- Log ind på elevadgang.unilogin.dk
- Klik på den blå Log på-knap, hvis du er lærer
- Klik på den grå Log på som brugeradministrator-knap, hvis du er brugeradministrator
- Sæt flueben ved den elev, som skal have ny adgangskode
- Tryk på knappen Giv ny adgangskode
Eleven har herefter 5 minutter til indtaste deres brugernavn på en hvilken som helst hjemmeside, hvor man kan logge ind med Unilogin. Eleven vil da modtage en ny adgangskode.
Få mere hjælp herunder, eller se alle vejledninger om Elevadgang
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
Hvad er Unilogin?
Unilogin er et digitalt id for elever, forældre, og medarbejdere på institutioner. Unilogin giver adgang til nationale tjenester og en lang række pædagogiske services - f.eks. online læremidler.
Styrelsen for It og Læring stiller som databehandler den digitale identifikationsløsning Unilogin til rådighed for institutionerne på undervisningsområdet til brug for styring af elevers, forældres og medarbejderes adgangsrettigheder til pædagogiske og administrative tjenester. Unilogin bruges som identifikationsløsning ved en lang række digitale tjenester på undervisningsområdet, såsom de nationale test, Undervisningsministeriets digitale prøveafviklingssystem, de nationale trivselsmålinger m.v. Endvidere bruges Unilogin i institutionernes egne lokale løsninger, såsom digitale læremidler og digitale lærings- og samarbejdsløsninger.
Læs også om
Ofte stillede spørgsmål
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
-
Page:
Ring på telefon
3587 8550
Mandag - torsdag
08.00 - 16.00
Fredag
08.00 - 14.00
I ferieperioder vil åbningstiderne være justeret.